Kør længere på en opladning: Sådan forlænger du elbilens rækkevidde

Det er nemt at gøre turen i elbil mere effektiv. Her får du en række tips, så du allerede fra næste køretur får flere kilometer ud af bilen og sparer på strømmen

Flere og flere biler på de danske veje er elektriske, og i august udgjorde elbiler rekordhøje 55 procent af nybilsalget i Danmark. Men det er formentlig ikke alle el-bilister, der kører lige så effektivt, som de kunne. Det går ud over rækkevidde, strømforbrug og dermed prisen på dine ture.

Den energieffektive kørsel gør ikke nødvendigvis turen dårligere – det kan sagtens være både behageligt og effektivt på samme tid, hvis du udnytter bilens indstillinger og optimerer din egen kørsel.

”Der er ingen tvivl om, at det har betydning for din økonomi, hvis du tænker over, hvordan du optimerer din rækkevidde. Nogle ting har stor betydning, andre mindre, men når du lægger det hele sammen, er der helt sikkert en del at komme efter,” siger Thor Folmann Krarup, der er e-mobilitetschef i energiselskabet OK.

Her kommer han med gode råd til, hvordan du kører mere effektivt i elbilen.

Gør bilen klar, inden du kører

Allerede inden turen starter, kan du gøre gode ting for din rækkevidde. Du kan fx varme bilen op på forhånd, mens den lader. Hvis du varmer kabinen op inden turen, skal bilen ikke bruge energi på det, når du kører, og det giver flere kilometer.

Du kan også indstille en lavere temperatur i kabinen, og evt. køre med rat- eller sædevarme eller lidt ekstra tøj - det koster mindre batteri end at opvarme kabinen.

I bilens infotainmentsystem kan andre indstillinger også hjælpe dig. I mange biler er der en form for spare-indstilling, den kan fx hedde ECO. Du kan også til- og fravælge visse ting manuelt, som giver længere rækkevidde. Det kan fx være langsommere accelerationer eller lignende.

”De fleste vil hurtigt vænne sig til ECO-programmet eller individuelle indstillinger, hvor visse strømslugende egenskaber er slået fra. Det handler om at finde den gode balance, hvor du får en komfortabel tur, men samtidig øger din rækkevidde. Det finder man ud af ved ganske enkelt at prøve sig frem, og ret hurtigt ved du, hvad der passer dig bedst,” siger Thor Folmann Krarup.

Høj hastighed koster kassen

I alle biler spiller hastigheden en vigtig rolle i forhold til at få så mange kilometer ud af bilen som muligt – det gælder i høj grad også elbiler. Og det er især ved motorvejskørsel, den store forskel ligger.

Kører du fx 130 km/t på motorvejen, så bruger elbilen op mod 30 procent mere strøm end ved 110 km/t.

”På en almindelig tur er det begrænset, hvor meget hurtigere du kommer frem ved at køre 10-20 km/t hurtigere på motorvejen, men det gør ret meget for, hvor mange kWh du bruger på din tur,” siger Thor Folmann Krarup.

Dæk, vægt og modstand

Mange af os skænker måske ikke dæktrykket mange tanker, men en enkelt gang i måneden vil dækkene gerne have ny luft - eller i hvert fald have det tjekket. Et korrekt dæktryk øger ikke bare rækkevidden, det øger også sikkerheden, og det er et nemt sted at optimere.

Du bør også være opmærksom på ikke at have unødig vægt eller genstande i eller på din bil. Det kunne fx være tagboksen fra sommer- eller skiferien, der gør turen tungere og luftmodstanden større, og det går også ud over din elbils rækkevidde.

”Man behøver ikke følge alle råd, men de fleste er ret simple at implementere, og bruger du nogle af dem, kan du forlænge rækkevidden per opladning og spare tusindvis af kroner om året,” siger Thor Folmann Krarup.

Kristoffer WeibelKommunikationskonsulent

krwe@ok.dk