Nu kan ukrainere igen søge støtte til højskoleophold i Danmark

Entreprenør Marius Pedersen har endnu engang bevilliget penge en pulje, der hjælper ukrainske unge med at komme på højskole i Danmark. Der er deadline for ansøgninger i oktober.

Siden 2022 har højskoler kunnet hjælpe ukrainske unge på højskole i Danmark. Her ses billede fra Roskilde Festival Højskole tilbage i 2022. Arkivfoto. Roskilde Festival Højskole

Da Rusland invaderede Ukraine i 2022, opstod der mange initiativer, som skulle støtte og hjælpe dem, der blev ramt af krigen.

De danske højskoler og deres elever var også hurtige til at tilbyde deres hjælp i form af indsamlinger og donationer til højskoleophold, og samme forår stiftede Folkehøjskolernes Forening en pulje, som skulle hjælpe krigsramte unge på højskole i Danmark.

Målet var, at eleverne kunne få redskaber, der gav dem håb for fremtiden og hjalp dem til at opbygge deres samfund, når krigen slutter.

Siden har det takket været donationer fra Entreprenør Marius Pedersens Fond været muligt at sende unge ukrainere af sted på danske højskoler hvert semester. Det gælder også det kommende forårs- og efterårssemester i 2025, som fonden netop har bevilliget støtte til.

”Det er mig en glæde at meddele, at Entreprenør Marius Pedersens Fond stiller et beløb på 500.000 kroner til rådighed for tildeling af stipendier til ukrainske og russiske statsborgere til ophold på danske folkehøjskoler,” siger Uffe Tønning, der er formand for Entreprenør Marius Pedersens Fond.

Betydningsfuld støtte

Samarbejdet med Entreprenør Marius Pedersens Fond har muliggjort, at 60 unge ukrainere og 3 unge russere ind til videre har været på danske højskoler. Dertil skal lægges de 22 ukrainere og den ene russer, som har fået bevilliget højskoleophold på det nuværende semester.

Ukraine-stipendiet har til formål at støtte den demokratiske udvikling i Ukraine. Folkehøjskolernes Forening håber, at de unge på højskolen får demokratiske værktøjer og motivation til at være med til at ændre situationen i deres eget hjemland efter opholdet. Derudover giver stipendierne mulighed for kulturel udveksling på højskolerne og indsigt i situationen i Ukraine, siger formand for Folkehøjskolernes Forening Lisbeth Trinskjær.

”Støtten fra Marius Pedersens Fond er betydningsfuld for de ukrainske unge, som får mulighed for at komme på højskole, men i høj grad også for de andre unge på højskolerne. For opholdet betyder, at fortællingerne om krigens alvor og konsekvenser bringes ind i bevidstheden hos alle eleverne i det højskolefællesskab, de ukrainske unge er en del af," siger hun.

Ikke muligt at bruge skolens egne midler

Højskoler må ifølge loven ikke bruge skolens egne midler på at finansiere elevers ophold. Derfor er det nødvendigt at rejse midlerne andetsteds fra. Tanken med puljen er derfor, at højskolerne nedsætter egenbetalingen til det lovbestemte minimumsbeløb, som stipendieordningen så dækker. De unge vil dermed ikke skulle betale noget selv.
Ordningen omfatter også russiske unge med det håb, at disse ville kunne være med til at styrke de værdier, højskolerne bygger på, i deres eget hjemland. Stipendiet er foreløbigt begrænset til efteråret 2023.

Efter opholdet skal de studerende indsende en skriftlig rapport om, hvordan de har haft gavn af deres tid på folkehøjskolen, og hvordan de har til hensigt at bruge deres danske erfaringer i fremtidige aktiviteter.

Gratis endagsseminar: Ukrainere på højskole

Den 13. november afholdes et endagsseminar på Højskolen Snoghøj om ukrainere på højskole.

Seminaret er et ønske om at skabe et netværk på højskolerne, hvor der kan sparres fagligt såvel som administrativt. I løbet af dagen vil der blive indsamlet erfaringer og viden, som kan gøre det nemmere for flere højskoler at åbne deres institutioner op for unge med flugterfaring.

Dagen indledes med et et unikt indblik i målgruppen ved et oplæg af Oksana Nykytyuk. Hun er tolk i Forsvaret og tidligere programkoordinator i Ukrainian-Danish Youth House. Hun har netop været vært på Empowering Tomorrow, et nordisk demokratiseminar for unge ukrainere i Norden.

Læs mere om eventet her.