Boligmarkedet i forandring: Flere boliger til salg i august 2024

Her er Boligas udbudstal for august 2024

Boligas udbudstal giver et intressant billede af det danske boligmarkedet lige nu. Foto: Foto: Unsplash/Yohan Marion

Nye tal fra Boliga viser en betydelig ændring i antallet af boliger til salg i Danmark, baseret på en sammenligning af udbudstal for august 2023 og august 2024. I alt blev 10.062 boliger sat til salg i august 2024, hvilket er en stigning på 10 % sammenlignet med de 9.142 boliger, der var udbudt i samme måned sidste år.

Store stigninger i fritidshuse og villalejligheder

Særligt udbuddet af fritidshuse har taget et markant hop. Med 1.110 fritidshuse til salg i august 2024 er der tale om en stigning på hele 28 % i forhold til august 2023, hvor der kun var 866 fritidshuse på markedet. Også villalejligheder har set en stor stigning på 35 %, fra 51 i august 2023 til 69 i august 2024.

Rækkehuse og landejendomme i fremgang

Udbuddet af rækkehuse og landejendomme er også steget. Antallet af rækkehuse til salg steg med 13 % fra 730 i august 2023 til 824 i august 2024. Landejendommene fulgte tæt efter med en stigning på 10 %, hvor antallet steg fra 299 i august 2023 til 328 i august 2024.

Fald i udbuddet af byggegrunde og andelsboliger

Mens flere boligtyper har oplevet en stigning, er udbuddet af andelsboliger faldet med 4 %, fra 219 i august 2023 til 210 i august 2024. Samtidig er der sket et betydeligt fald i udbuddet af fritidsgrunde og helårsgrunde, som er faldet med henholdsvis 16 % og 13 %.

Små ændringer i ejerlejligheder og villaer

Ejerlejligheder har set en beskeden stigning på 2 %, fra 1.758 i august 2023 til 1.799 i august 2024, mens udbuddet af villaer er steget med 11 %, fra 4.949 i august 2023 til 5.489 i august 2024.

For at se dette indhold fra datawrapper.dwcdn.net, så skal du give din accept på toppen af denne side.

Foto: Boliga