Diabetesforeningen

Hurtigere adgang til diabetes-sensorer i Region Midtjylland

Regionsrådet i Region Midtjylland har afsat flere penge til at få sensorer hurtigere ud til alle voksne med type 1-diabetes. Vores kamp imod geografisk ulighed i Danmark har båret frugt, mener Diabetesforeningen. Kun Region Nordjylland halter nu bagefter.

Voksne mennesker med type 1-diabetes, der bor i Region Midtjylland og endnu ikke har fået en sensorbaseret glukosemåler, kan godt glæde sig.

For de kan få den tilbudt hurtigere end forventet.

Regionsrådet i den midtjyske region har i det netop vedtagne budget sat yderligere 12 millioner kroner af til nye sensorer i 2025, og det betyder, at alle voksne med type 1-diabetes får tilbudt en sensor senest i løbet af 2026 – og det er to år hurtigere end tidligere vedtaget.

Det glæder vicedirektør i Diabetesforeningen, Eva Tingkær.

- Diabetesforeningen kæmper for at mindske den geografiske ulighed i Danmark, så alle får tilbudt den nødvendige diabetesteknologi samtidig, uanset hvor i landet de bor. Derfor har vi presset på for, at Region Midtjylland og Region Nordjylland skruede op for tempoet, for de har haltet efter de tre andre regioner, der ruller teknologien ud i år og næste år. Så det er glædeligt, at Region Midtjylland nu har lyttet og besluttet, at deres borgere skal have tilbudt sensorer to år hurtigere. Det er en sejr i kampen mod postnummerlotteriet og den vilkårlige tildeling af diabetesteknologi, som rammer mennesker med diabetes, siger Eva Tingkær.

Hun understreger, at adgangen til sensorer har en lang række åbenlyse fordele. Ikke kun for det enkelte menneske med diabetes, men også for samfundet.

- Sensorer løfter behandlingen i en sådan grad, at risikoen for alvorlige følgesygdomme som hjerte-, øjen-, nyre- og nervesygdomme og amputationer reduceres markant. Det er åbenlyst godt for mennesker med diabetes, og samtidig letter det presset på sundhedsvæsnet og gavner samfundsøkonomien, siger Eva Tingkær.

Anbefalet af Behandlingsrådet
Behandlingsrådet, der er nedsat af regionerne selv, kom i foråret 2023 frem til, at der er en stor livstidsgevinst ved at tilbyde sensorbaseret glukosemåling til voksne med type 1-diabetes frem for en traditionel fingerprikker.

Hidtil har Region Hovedstaden, Sjælland og Syddanmark fulgt anbefalingerne fra Behandlingsrådet og tilbyder sensorer til alle voksne med type 1-diabetes inden udgangen af 2025.

Efter Region Midtjyllands nye budgetforlig halter kun en enkelt region meget efter de andre fire i tildelingen af sensorer. Det er Region Nordjylland, som først regner med at have tilbudt alle voksne med type 1-diabetes en sensorbaseret glukosemåler inden udgangen af 2028.

Regionens politikere har endnu ikke indgået årets budgetforlig.

Fakta:

En sensor – også kaldet en sensorbaseret glukosemåler – er et lille apparat, der måler blodsukkeret døgnet rundt.

Sensoren placeres typisk på overarmen, hvor en sensortråd skydes ind under huden.

Herfra måler den koncentrationen af sukker i vævsvæsken. Målingerne sker med få minutters mellemrum, og resultaterne vises på en tilhørende scanner eller i en app på telefonen.

Glukosemåleren giver en alarm, når blodsukkeret er for højt eller for lavt, og kan vise, om blodsukkeret er på vej op eller på vej ned.

Om Diabetesforeningen

Diabetesforeningen kæmper for at komme diabetes til livs. Opdage sygdommen i tide. Forebygge at den udvikler sig. På sigt at kunne helbrede den. Og hver dag løfte livskvaliteten for dem med sygdommen inde på livet. Diabetesforeningen begyndte sit virke i 1940 og har omkring 90.000 medlemmer. Hovedsædet ligger i Glostrup.

Følg pressemeddelelser fra Diabetesforeningen

Flere pressemeddelelser fra Diabetesforeningen

Diabetesforeningen: Stadig mangel på sammenhængende patientforløb for 1,5 millioner danskere med kronisk sygdom11.6.2024 14:04:33 CEST | Pressemeddelelse

Problemerne med manglende patientforløb vil fortsætte, selv med en ny struktur, hvis vi ikke også giver patienterne rettigheder med pakkeforløb. Det er i kontrast til det opdrag, som Sundhedsstrukturkommissionen fik, og hvad der står i regeringsgrundlaget. Regeringen og Folketinget skal nu løse den vigtige opgave at sætte patienten i centrum og sikre sammenhængende forløb, mener Diabetesforeningen.