Verdenspremiere for MAN eTGL på IAA

MANs lastebilportefølje nå fullt elektrisk fra tolv til 42 tonn

Når det gjelder elektriske komponenter, trekker MAN eTGL fra samme tekniske hylle som sine "tunge" brødre, eTGS og eTGX.
  • MAN eTGL feirer sin verdenspremiere på IAA 2024, salg starter i april 2025
  • MAN tilbyr nå en komplett portefølje av eTrucks fra tolv til 42 tonn
  • Ny MAN eTGL 12-tonns lastebil med en nyttelast på opptil 6,6 tonn, en rekkevidde på 235 kilometer og en ladetid på bare rundt 30 minutter
  • MAN eTGL utvider de allerede utallige eTruck-konfigurasjonsvariantene til å inkludere lett distribusjonstransport

MAN Truck & Bus presenterer den nye MAN eTGL på IAA 2024. Den elektrisk drevne 12-tonns lastebilen kompletterer MANs elektriske lastebilportefølje for lett distribusjonstransport. Med en rekkevidde på opptil 235 kilometer, hurtiglading på rundt 30 minutter og en nyttelast på opptil 6.600 kilo, avhengig av påbygg, tilbyr den den ideelle kombinasjonen for stillegående og lokalt CO2-fri transport i bylogistikk for matvarekjeder, detaljhandel eller cateringindustrien. Sammen med eTGS og eTGX tilbyr MAN nå hele totalvektporteføljen fra tolv til 42 tonn fullt elektrisk med den nye eTGL. Sammenlignbart lave rekkeviddekrav, muligheten for depotlading på logistikklokasjoner og økende støy- og utslippsbegrensninger for forbrenningsdrevne lastebiler i bysentre gjør bydistribusjonstransport til et viktig startsegment for overgangen til elektromobilitet.

"Med den nye eTGL blir MAN en ekte full-range leverandør innen elektromobilitet. Fra nattlige supermarkedleveranser til tung langtransport tilbyr MAN transportbedrifter utslippsfrie drivlinjer fra én leverandør. De cirka 2000 bestillingene og forespørslene på vår eTGX og eTGS viser allerede at vårt modulære batterikonsept for individuelle bruksområder, påbygg og rekkeviddekrav oppfyller kundenes behov. Med sin høye nyttelast, korte ladetider og optimale rekkevidde for bylogistikk, kompletterer eTGL perfekt vår eTruck-portefølje," sa Alexander Vlaskamp, CEO for MAN Truck & Bus, under presentasjonen av den nye lette elektriske distribusjonslastebilen.

Den nye MAN eTGL er basert på den velprøvde 12-tonnsmodellen fra dieselporteføljen og bruker de samme tekniske komponentene som sine "tunge" brødre eTGS og eTGX: De to batteripakkene, utviklet av MAN spesielt for bruk i nyttekjøretøy og produsert ved fabrikken i Nürnberg, er montert på venstre og høyre side av rammen og tilbyr en brukbar kapasitet på 160 kWh. Lading skjer via CCS-tilkobling med opptil 250 kW på rundt 30 minutter (10 % - 80 % SoC, 250 kW, 335 A) og er derfor effektiv under kjørepauser.

Drivaggregatet, bestående av en elektrisk motor og en totrinns girkasse, er plassert sentralt i rammen og leverer en motoreffekt på 285 hk eller 210 kW til bakakselen via en kardanaksel. Akselavstanden på 4500 mm, designet for enestående manøvrerbarhet i byen, kan kombineres med påbyggslengder på 6200 til 7300 mm, som er typiske for lette presenningpåbygg og tørrgodshenger. Den romslige daghytta tilbyr samme kjørekomfort som sin dieselmotpart: den spesielt lave inngangen er ergonomisk utformet for hyppig inn- og utstigning, og flere lett tilgjengelige oppbevaringsrom rundt føreren gir rask organisering av fraktdokumenter, notatblokk, nettbrett eller mobiltelefon og tilbyr passende ladetilkoblinger. Den sentrale, fullt digitale 12,3-tommers skjermen gir omfattende informasjon om batteriets ladestatus, rekkevidde, nåværende energibehov og regenerering i tillegg til de vanlige kjøredatene.

Omfattende eMobility-rådgivning og tjenester

Som med MAN eTGX og TGS er 360-graders e-mobilitetsrådgivning også tilgjengelig for MAN eTGL-kunder: Rådgivning om overgangen til elektromobilitet inkluderer kundespesifikke analyser av kjøretøybruk og ladeinfrastrukturbehov. Ladeinfrastrukturene selv er også en del av MANs tilbud gjennom partnerskap med leverandører av ladeinfrastruktur. I tillegg er servicekontrakter og finansieringsløsninger spesielt tilpasset elektromobilitet og behovene i bydistribusjonslogistikk tilgjengelige, i tillegg til en rekke digitale tjenester for bruk av den nye lille elektriske løven. Disse inkluderer MAN eReadyCheck, som kundene kan bruke til å sjekke hvordan leveringsrutene deres kan kjøres rent elektrisk, MAN SmartRoute intelligent ruteplanleggingssystem og MAN Charge&Go-tjenesten for bruk av offentlige ladestasjoner.

Den elektrisk drevne 12-tonns MAN eTGL kompletterer MANs elektriske lastebilportefølje for lett distribusjonstransport.
Familiegjenforening: Til venstre MAN eTGX med en totalvekt på 42 tonn, til høyre dens yngre bror MAN eTGL.
MAN eTGL tilbyr den ideelle kombinasjonen for stillegående og lokalt CO2-fri transport i bylogistikk for matvarekjeder, detaljhandel eller cateringindustrien.