Heartbeats

Ny uge-aktuel podcast fortæller om koncerter på landets koncertsteder

Del

På Plakaten udkommer i 10 episoder hen over efteråret, hvor der vil være ugentlige nedslag og anbefalinger af koncerter på landets mange koncertsteder. Første episode lander på Heartbeats (og der hvor du hører dine podcasts) d. 5. september og indeholder også portrætter af koncertsteder, musikernes egne anbefalinger, anekdoter, nyheder og kommentarer fra podcastens lyttere

Carsten Holm, Sidsel Thomassen og Johanne Nedergaard
Carsten Holm, Sidsel Thomassen og Johanne Nedergaard

Initiativtageren er Carsten Holm, der har flere års erfaring fra musikradio på DR, selv er ivrigt koncertgænger og egentlig bare musikfan:

Det er i en live-situation, hvor det ubeskrivelige lige pludselig kan opstå. Synergien mellem musikken og publikum eller når det rigtige nummer rammer dig som lynet fra en klar himmel – og det er lige gyldigt om du kender musikken på forhånd eller ikke. I koncertstedetsrammer, kan magien opstå på en helt almindelig tirsdag aften – en magi du kan leve længe på.

Inspirationen til På Plakaten stammer fra en debat der begyndte i 2023, hvor enkelte koncertsteder fortalte om hvor svært de kunne have det, med at lokke publikum ud af deres stuer, for at høre live musik på deres lokale spillested. Podcasten er dog ikke tænkt som et PR-fremstød for enkelte koncertsteder, men som 30 ugentlige minutter, der skal pirre musiknysgerrige danskere, til at undersøge hvad der er af tilbud i deres lokalområde. Enten lige nu eller et sted i fremtiden.  Sammen med Sidsel Thomassen, der er kommunikationsansvarlig på koncertstedet Radar i Aarhus og tidligere redaktør på GAFFA, samt Johanne Nedergaard som er skribent og også har arbejdet på koncertsteder i København, vil På Plakaten samtidig være med til at sætte fokus på nogle af de mange danske musiknavne.

Dansk musik har vel nærmest ikke stået stærkere end den gør i disse år. Talentmassen er massiv og niveauet har jeg ikke oplevet højere i de mange år, hvor jeg har lyttet musik. Sangskrivningen, uanset genre, er i absolut verdensklasse. Popmusikken går rent ind. Metalscenen står stærkt og alt det alternative har en lyst til at prøve så mange grænser af, at det er en fryd for den nysgerrige musiksjæl, fortæller Carsten Holm.

På Plakaten sendes ud i verden, med opbakning fra Dansk Live – netop fordi podcasten også vil sætte fokus på hvordan koncertstederne arbejder med den nye danske musik.

Livescenen står stærkt herhjemme. Det kan vi se når vi ser på den festivalsæson der buldrer afsted, især i sommerperioden. Mange af de kunstnere der spiller på festivalernes store scener starter deres karrierer på de mindre spillestedsscener, hvor både kunstnere og arrangører knokler løs hele året. Denne del af scenen fortjener et større fokus. En introduktion til og viden om de mange koncerter på landets koncertsteder er med til at give dette fokus, og det er her vi ser, at På Plakaten kan spille en vigtig rolle for livescenen. Vi glæder os vildt meget til at lytte med, udtaler Esben Marcher, direktør for Dansk Live.

Efterårssæsonens første episode lander i starten af september og bliver udgivet på Heartbeats, som i forvejen huser musikpodcasts, der nørder i bund med et bredt udvalg af artister fra Brimheim til Bob Dylan – samt følger tendenserne i samfundet, med en lang række vedkommende podcasts om livsstil.

Vi har altid dyrket musikken (og kulturen i det hele taget) på Heartbeats, så vi er rigtig glade for at kunne give live-publikummet en kvalitetspodcast, der kan inspirere til mange store oplevelser. Det er også dejligt at kunne give vækstlaget ekstra opmærksomhed i en tid, hvor det kan være svært at få ørenlyd, fortæller Emil Norsker, chefredaktør på Heartbeats.

Udover at du kan lytte til På Plakaten på ugentlig basis fra september, vil du kunne besøge og følge podcastens ydmyge facebook-side. Her vil der løbende komme info om de enkelte episoder, men alle brugere vil også kunne komme med deres tip og kommentarer om koncerter de glæder sig til – eller netop har oplevet. 
Facebooksiden finder du her

For alle øvrige henvendelser, er du meget velkommen til at skrive til Sidsel, Johanne og Carsten på: paplakaten@gmail.com

I første omgang bliver podcasten produceret med økonomisk støtte fra KODA og Musikforlæggerne i Danmark. Den udkommer, som nævnt, i 10 episoder – men håbet er at kunne mærke opbakning nok til at lave flere episoder, som vil kunne komme til at følge koncertstedernes forårs- og efterårskalender og dermed blive en podcast, som musikforbrugerne naturligt indstiller deres ører efter, for at holde sig selv opdateret og forblive nysgerrige.

Design af På Plakaten-plakat: Martin Couri

Nøgleord

Kontakter

Billeder

Logo, KODA
Logo, KODA
Download
Logo, Dansk Live
Logo, Dansk Live
Download
På Plakaten - Plakat
På Plakaten - Plakat
Download

Følg pressemeddelelser fra Heartbeats

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra Heartbeats

Alle ansatte på Heartbeats tager stilling til organdonation i ny, stor kampagne5.10.2021 08:00:00 CEST | Pressemeddelelse

Du har formentlig taget stilling til, hvor du vil drikke dine næste fredagsøl, hvor du gerne vil bo, hvor den næste ferie skal gå hen, og hvor dine børn skal gå i skole, men hvad hvis du slet ikke når dertil? Hvis det utænkelige sker, og du dør. Hvad skal der ske med din krop, dine organer og dit væv? Det er ikke en tanke, mange af os har lyst til at tænke til ende, men hvis vi gør det - og tager stilling - gør det en forskel. En forskel for de mennesker omkring dig, der dermed ikke skal træffe en så stor beslutning, mens alt andet ramler om ørerne på dem. På kulturmediet Heartbeats har samtlige cirka 40 ansatte taget stilling. Det sker i forbindelse med en ny, stor kampagne under navnet ‘Gi’ noget’, der bliver lanceret i dag, mandag 4. oktober. Ingen af de ansatte ved, hvad deres kolleger har svaret, for det er ikke vigtigt. Det vigtigste er, at alle har brugt et øjeblik på at overveje, hvad der skal ske med dem, når de ikke selv er her længere. Stifter og CEO Le Gammeltoft fortæller

Sofie fra Umbrellasagen fortæller sin historie i ny podcast om digitale krænkelser2.6.2021 07:00:00 CEST | Pressemeddelelse

Hun var hovedperson i den såkaldte Operation Umbrella, hvor flere end 1100 unge blev retsforfulgt for at dele seksuelt krænkende videoer af hende, der blev optaget, da hun var 15 år gammel. Nu står Sofie frem i podcasten ’Min teenager deler da ikke nøgenbilleder’ og fortæller for første gang i detaljer, hvordan hun har oplevet at være offer for danmarkshistoriens værste sag om digitale krænkelser.

I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.

Besøg vores nyhedsrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye