Christian Orthmann Andersen stiller op som formand i LandboUngdom

25-årige Christian Orthmann Andersen har meldt sit kandidatur til formandsposten i LandboUngdom.

Tilbage i juni meddelte nuværende formand Niels Skovgaard, at han ikke genopstiller ved LandboUngdoms årsmøde den 21. september. Spekulationerne om, hvem en ny formand kunne være, var derfor uundgåendelige. Men med det netop offentliggjorte kandidatur kan LandboUngdoms kommende årsmøde nu se mod et potentielt valg af Christian Orthmann Andersen fra Fyn.

”Jeg har siddet i hovedbestyrelsen i to år og det er et spændende forum at træde ind i. Nu, hvor muligheden er der, synes jeg formandsposten er en meget spændende mulighed. Det er en superfed forening at være en del af, så jeg vil gerne bidrage til at fortsætte den gode udvikling foreningen er i,” siger Christian Orthmann Andersen om motivationen for at stille op til formandsposten.

Christian Orthmann Andersen har været medlem af LandboUndom siden han startede på landbrugsskolen tilbage i 2014. Med ti år i foreningen har han engageret sig i flere lag af foreningen, hvilket har haft særlig betydning.

”LandboUngdom har betydet enormt meget for min egen rejse. Jeg har jo været medlem i 10 år og det har givet mig et netværk i hele Danmark. Det har givet mig en masse faglighed og forståelse for demokratiet og foreningsarbejde, så det er jo også en uddannelse,” siger Christian Orthmann Andersen, som netop også har særligt fokus på medlemmers betydning for fællesskabet.

Vil have medlemmerne i fokus

For Christian Orthmann Andersen er medlemmernes interesser det vigtigste at have med, når han går til valg den 21. september. Foreningen ramte tilbage i juni 6000 medlemmer, og den positive udvikling kommer ikke af sig selv.

”Medlemmerne er jo alfa og omega. Dengang jeg trådte ind i lokalforeningsbestyrelsen, var det for at give medlemmerne nogle gode oplevelser, og i dag er det jo med samme fokus. Så medlemmerne betyder alt, og uden medlemmerne var der jo heller ikke nogen forening,” siger Christian Orthmann Andersen og uddyber:

”Jeg tror faktisk at LandboUngdoms medlemmer kan noget særligt, for der er en lyst til at få andre til at lykkes. Der er altid en stor flok, der står klar til at hjælpe, og det ser jeg som noget særligt, ” afslutter Christian Orthmann Andersen.

Fakta om Christian Orthmann Andersen

• Opvokset og bosat på Fyn
  • Udannet Agrarøkonom ved Dalum Landbrugsskole
  • Arbejder til dagligt på en plantebedrift
  • Nuværende hovedbestyrelsesmedlem i LandboUngdom

Der er ikke modkandidater til formandsposten.