Mere end 60 arrangementer i Danmark skal fastholde internationale med-arbejdere

Danmark har brug for international arbejdskraft. Welcome September vil med mere end 60 arrangementer med mange tusinde internationale deltagere over hele Danmark bidrage til en bedre modtagelse og fastholdelse af de internationale medarbejdere. For de er en gevinst for virksomhederne og for det danske samfund som helhed.

Danske virksomheder og organisationer oplever lige nu den største mangel på arbejdskraft i årevis. Internationale lønmodtagere bidrog sidste år til værdiskabelsen i Danmark med rekordhøje 282 mia. kroner og er således en del af løsningen på hvordan vi kommer manglen til livs

Danmark konkurrerer med andre lande om arbejdskraften, men desværre gør vi det ikke godt nok på parametre, der handler om tiltrækning og fastholdelse af internationale medarbejdere. I den nyeste analyse fra InterNations Expat Insider Survey, indtager Danmark en 45. plads ud af 53 lande i forhold til hvor attraktivt det er for internationale medarbejdere  at bosætte sig  i Danmark. Vi vinder som landet med højeste arbejdstilfredshed og work-life balance blandt expats, men det sociale halter.

• Det er især det sociale liv og udfordringen med at få et netværk udenfor arbejdspladsen, der trækker Danmark ned på ranglisten.  Det er svært for mange internationale at falde til her. Det skal Welcome September være med til at lave om på, sige Bente Toftkær, chef for DI’s Global Talent-afdeling.

Welcome September har som ambition at gøre september måned til en national velkomstmåned for internationale borgere. Internationale arbejdstagere, deres medfølgende familier og internationale studerende over hele Danmark kan tilmelde sig mere end 60 arrangementer i løbet af september måned – lige fra kulturdage, mød-en-dansker events, åbent hus i foreningslivet, jobsøgningsaktiviteter, byvandringer, sociale events, foredrag om børnepasning, det danske skolesystem, sprogcaféer og meget andet.

• Welcome September er en del af det landsdækkende ”Kompetencer til et grønt Danmark” initiativ. Vi ønsker at sikre en god modtagelse og introduktion til lokalområdet og lokale netværk alle steder i Danmark. Det er afgørende for, at internationale tilflyttere trives og bliver i Danmark og i sidste ende bidrager til den danske økonomi, siger Nikolaj Lubanski, COO ved Copenhagen Capacity, som er initiativtager bag ”Kompetencer til et Danmark”-samarbejdet.

Hver enkelt af de 30+ partnere i Welcome September sætter deres eget præg på måneden. Nogle af arrangementerne er planlagt indenfor projektet ”Kompetencer til et grønt Danmark”, andre er på partnernes eget initiativ. Partnerne er bl.a. kommuner, business regions, erhvervsregioner, universiteter m.fl. I Thisted Kommune arrangerer man bl.a. arrangementet Living in Thy, i Struer kan man komme på østerssafari og i Esbjerg kan man prøve kræfter med latindans eller bordtennis. I de større byer afholdes store velkomstevents – i Aalborg Internationals’ Fair North Denmark, i Aarhus Aarhus City Welcome, i Odense International Welcome Day og i København International Citizen Days som en del af den fælles velkomstmåned.

• Vi forventer, at flere tusinde internationale tilflyttere deltager i et eller flere Welcome September-events over hele Danmark, fortsætter Nikolaj Lubanski.
  • Målsætningen er, at internationale arbejdstagere skal føle sig velkomne i Danmark. Samtidig har konceptet med en national velkomstmåned et stort potentiale til at bidrage til brandingen af Danmark som en attraktiv karrieredestination, understreger Nikolaj Lubanski.

Welcome September konceptet er også være med til at tiltrække arbejdskraft udenfor Danmarks grænser og derfor arrangeres der også digitale og hybride events. På den måde kan internationale borgere i udlandet, som er interesseret i at flytte til Danmark få en forsmag på hvordan det er at bo, leve og arbejde i Danmark.

Fakta:

Welcome September er en del af det nationale initiativ Kompetencer til et grønt Danmark, der har til formål at tiltrække, modtage og fastholde international kvalificeret arbejdskraft i Danmark.

Over 60 alsidige events for internationale arbejdstagere, medfølgende familie og internationale studerende finder sted over hele landet som en del af Welcome September.

Flere end 30 kommuner, business regions, erhvervsorganisationer, universiteter, foreninger m.fl. stabler events på benene under Welcome September fra sidst i august til start oktober.

Alle events findes på den officielle hjemmeside for internationale i Danmark, lifeindenmark.dk: http://lifeindenmark.dk/welcomeseptember

Lars Bøgeskov, pressekoordinator DI, 22363138, LARB@DI.DK