Ny undersøgelse viser stor tilfredshed hos virksomheder i særligt én sjællandsk kommune

Dansk Industris årlige undersøgelse, Lokal Erhvervsvenlighed 2024, er lige på trapperne. Allerede nu er der særligt én højdespringer i Region Sjælland.

Resultaterne fra Næstved blev præsenteret på morgenbriefing hos Næstved Erhverv.

For at danske virksomheder skal klare sig godt både herhjemme og på globalt plan, er det vigtigt, at der er gode forhold i deres hjemkommune. Og noget tyder på, at det er tilfældet i Næstved Kommune, viser de første resultater fra Dansk Industris undersøgelse Lokal Erhvervsvenlighed 2024, der måler virksomhedens tilfredshed med at drive erhverv i deres kommune.

Her viser de første smugkig på resultaterne, at Næstved Kommune står stærkt i den nye undersøgelse med en 15. plads på den samlede rangliste – et stort spring fra sidste års 31. plads.

“Det er et virkeligt flot resultat for Næstved Kommune og Næstved Erhverv, og jeg er meget glad på deres vegne. Der er sket rigtig mange gode ting for erhvervslivet i Næstved over det seneste år, og det viser sig tydeligt at bære frugt i de nye tal,” siger Line Fossing Riel, direktør i Erhvervshus Sjælland, og fortsætter:

“Jeg ser meget frem til at fortsætte vores gode samarbejde med Næstved Erhverv og selvfølgelig også de øvrige kommuner i regionen. Vi vil fortsat arbejde for at skabe de bedste og mest relevante tilbud til virksomhederne, så det er attraktivt at drive sin virksomhed her i regionen.”

Det er især i kategorierne Arbejdskraft, Brugen af private leverandører og Overordnet tilfredshed, at Næstved er gået frem i årets undersøgelse. Den endelige rapport fra Dansk Industri offentliggøres onsdag aften og giver en indikation af, hvor det sjællandske erhvervsliv står lige nu.

“Kommunerne og de lokale erhvervsservices i vores region gør et godt stykke arbejde, som er med til at skabe et sundt erhvervsliv til fordel for både virksomhederne, de enkelte kommuner og vores region som helhed. Så jeg er spændt på at se, hvordan de øvrige kommuner placerer sig i undersøgelsen,” slutter Line Fossing Riel.

Om undersøgelsen Lokal Erhvervsvenlighed 2024

Hvert år laver Dansk Industri en tilfredshedsundersøgelse blandt landets virksomheder ud fra ti overordnede kategorier. Fælles for dem er at finde ud af, hvor tilfreds virksomhederne er med at drive erhverv i deres hjemkommune og omhandler alt fra sagsbehandlingstider og kommunalt samarbejde til infrastruktur og kommunernes udbud til private leverandører.

Lokal Erhvervsvenlighed 2024 offentliggøres onsdag d. 4. september kl. 19.30.

Billeder

Line Fossing Riel, Direktør, Erhvervshus Sjælland. PR-foto

Om Erhvervshus Sjælland

Erhvervshus Sjælland hjælper iværksættere og små og mellemstore virksomheder med uvildig, fortrolig og gratis sparring til, hvordan de kan udvikle og styrke deres forretning.

Erhvervshusets forretningsudviklere tager en 360 graders gennemgang af virksomheden og afdækker behov og udviklingspotentialer, fx indenfor grøn omstilling, digitalisering eller internationalisering, finansiering, ledelse, salg og markedsføring.

Erhvervshus Sjælland er et af seks erhvervshuse, der er sat i verden for regionalt at skabe erhvervsudvikling og derved understøtte den regionale vækst.

Læs mere om Erhvervshus Sjællands tilbud på www.ehsj.dk