Erhvervsvenligheden halter i Halsnæs Kommune

Halsnæs Kommune rykker ni pladser frem i Dansk Industris årlige måling af erhvervsvenligheden i landets kommuner. I 2024 placerer Halsnæs sig som nr. 80 ud af 91 kommuner.

- Vi har en god dialog med Halsnæs Kommune, og jeg glæder mig over, at dialogen begynder at bære frugt. Der er dog fortsat en række områder, hvor der er behov for at styrke erhvervsvenligheden, herunder på infrastruktur og transport. Vi ser frem til at fortsætte det gode samarbejde med kommunen for at sikre, at virksomhederne får de bedst mulige betingelser, siger Jørgen Simonsen, bestyrelsesleder i DI Byggeri Nordsjælland.

Inden for sagsbehandlingsområdet er Halsnæs Kommune blevet bedre, hvilket bl.a. kommer til udtryk i sagsbehandlingstiderne for byggesager.

- Halsnæs Kommune fortjener ros for deres indsats i at reducere sagsbehandlingstiderne for byggesager. Hurtigere og mere effektiv byggesagsbehandling er afgørende for virksomhedernes muligheder for at optimere deres tid og planlægning, så fremgangen er et skridt i den rigtige retning, siger Jørgen Simonsen.

I Halsnæs Kommune vælger 29 pct. af de unge vælger en erhvervsuddannelse efter grundskolen. Det er den højeste andel af alle hovedstadskommuner, og giver en 12. plads på landsplan.

- Det er meget positivt at se, at så mange unge i Halsnæs Kommune vælger en erhvervsuddannelse. Virksomhederne har brug for flere faglærte medarbejdere, og de unge i Halsnæs går foran på dette område. Det vil vi gerne kvittere for, siger Jørgen Simonsen.

FAKTA OM LOKAL ERHVERVSVENLIGHED 2024

- DI’s undersøgelse, Lokal Erhvervsvenlighed 2024, er Danmarks største undersøgelse af kommunernes erhvervsvenlighed. Det er 15. år i træk DI foretager en undersøgelse af den lokale erhvervsvenlighed.

- 7.479 virksomheder indenfor DI’s brancher, blandt andet fremstilling, byggeri, transport, fødevarer, engroshandel, rådgivning og service har svaret på undersøgelsen.

- Undersøgelsen er sammensat af to typer af indikatorer: Et spørgeskema til virksomheder og statistik. Typerne af indikatorer vægter 50/50 i kategorierne.

- Resultaterne er opdelt i ti kategorier, der belyser forskellige centrale områder i de lokale erhvervsvilkår. Dette gør det muligt at se, hvordan kommunerne klarer sig på forskellige områder og ikke kun samlet set.

- 91 ud af landets 98 kommuner er inkluderet i undersøgelsen. De syv kommuner Samsø, Langeland, Ærø, Læsø, Dragør, Vallensbæk og Fanø deltager ikke, da det ikke er muligt at indhente et tilstrækkeligt antal svar i disse kommuner.

For mere information:

Ditte Rieland, presserådgiver i DI, tlf. 2246 7822