Hvidovre Kommune fastholder god erhvervsvenlighed og positive tendenser

Dansk Industri måler hvert år den lokale erhvervsvenlighed på tværs af landets kommuner, og i år kommer Hvidovre Kommune ind på en samlet 42. plads ud af i alt 91. Det er en forbedring fra sidste års placering som nr. 61 og afspejler en positiv udvikling i kommunens overordnede erhvervsvenlighed.

Erhvervsvenligheden i Hvidovre Kommune er i fremgang over stort set hele linjen. En af de mest fremtrædende forbedringer ses i kategorien Grøn udvikling, hvor Hvidovre Kommune går fra en allerede fin placering som nr. 36 i 2023 til nr. 21 i 2024. Dette indikerer, at kommunen har haft succes med sin prioritering af bæredygtighed og grøn vækst som et afgørende parameter for fremtidens erhvervsliv.

- Den grønne omstilling er afgørende for fremtidens erhvervsklima, og det er positivt at se Hvidovre Kommune fortsætte sit fremskridt på netop dette område. Vi ved, at kommunen bl.a. har ambitioner om at skabe Danmarks grønneste erhvervsområde på Avedøre Holme og bidrager til samarbejdet på tværs af både virksomheder, grundejerforeninger og kommunen om fælles affaldsløsninger, grøn mobilitet, øget biodiversitet og vedvarende energiløsninger. Vi håber, at denne indsats også kan inspirere andre kommuner til at følge trop inden for den grønne udvikling, siger bestyrelsesleder i DI Hovedstaden, Peter Lanng Nielsen.

Derudover har Hvidovre Kommune forbedret sig betydeligt i kategorierne Sagsbehandling og Information og dialog, hvor placeringerne går fra henholdsvis nr. 56 i 2023 til nr. 42 i 2024 og nr. 72 i 2023 til 51 i 2024. Denne fremgang viser, at kommunen har arbejdet målrettet på at nedbringe sagsbehandlingstiderne, øge effektiviteten og forbedre dialogen med erhvervslivet, hvilket er afgørende for virksomhedernes daglige drift.

Dog er der fortsat udfordringer, som kommunen skal adressere. Uddannelsesområdet er et af de største problemområder for Hvidovre Kommune, hvor de går fra en placering som nr. 87 i 2023 til nr. 80 i 2024. Selvom det er en lille forbedring, indikerer placeringen, at der fortsat er behov for en større indsats for at styrke uddannelsesområdet.

- Det er ærgerligt at se, at Hvidovre Kommune fortsat oplever udfordringer på uddannelsesområdet. For at sikre fremtidens arbejdsmarked er det afgørende, at flere børn og unge oplever en højere grad af trivsel og faglighed i folkeskolen, samt at endnu flere vælger en erhvervsuddannelse efter endt skolegang, slutter Peter Lanng Nielsen.

FAKTA OM LOKAL ERHVERVSVENLIGHED 2024

• DI’s undersøgelse, Lokal Erhvervsvenlighed 2024, er Danmarks største undersøgelse af kommunernes erhvervsvenlighed. Det er 15. år i træk DI foretager en undersøgelse af den lokale erhvervsvenlighed.
  • 7.479 virksomheder indenfor DI’s brancher, blandt andet fremstilling, byggeri, transport, fødevarer, engroshandel, rådgivning og service har svaret på undersøgelsen.
  • Undersøgelsen er sammensat af to typer af indikatorer: Et spørgeskema til virksomheder og statistik. Typerne af indikatorer vægter 50/50 i kategorierne.
  • 91 ud af landets 98 kommuner er inkluderet i undersøgelsen. De syv kommuner Samsø, Langeland, Ærø, Læsø, Dragør, Vallensbæk og Fanø deltager ikke, da det ikke er muligt at indhente et tilstrækkeligt antal svar i disse kommuner.

For mere information:

Ditte Rieland, presserådgiver i DI tlf. 2246 7822