Frem og tilbage med erhvervsvenligheden i Frederiksberg Kommune

Frederiksberg Kommune går en anelse tilbage i Dansk Industris årlige erhvervsvenlighedsmåling. I 2024 placerer Frederiksberg sig som nr. 60 ud af 91 kommuner, en lille tilbagegang fra sidste års placering som nr. 56.

Et af de områder, hvor virksomhederne i Frederiksberg Kommune er udfordret, er de lange sagsbehandlingstider for byggesager, der nu er steget til 142 dage.

- Hurtig og effektiv byggesagsbehandling er vigtigt for byggevirksomhederne. Derfor er det bekymrende, at sagsbehandlingstiderne for byggesager er så lange på Frederiksberg. Derfor er vi i dialog med Frederiksberg om sagsbehandlingstiderne og håber meget, at kommunen får barberet dem ned til gavn for de lokale virksomhederne, siger Mads Raaschou, bestyrelsesleder i DI Byggeri Hovedstaden.

Til gengæld har Frederiksberg Kommune gjort fremskridt på andre områder i årets erhvervsvenlighedsmåling.

Frederiksberg er blevet mere grøn, og det er bl.a. energirenovering af flere kommunale bygninger og Frederiksbergs brug af vedvarende energi, der har bidraget til denne positive grønne udvikling.

- Frederiksberg Kommune fortjener stor ros for deres indsats inden for grøn udvikling. Det er positivt, at Frederiksberg sikrer, at flere kommunale bygninger får et bedre energimærke, da det bidrager til en bæredygtig fremtid og viser kommunens engagement i grøn omstilling, siger Mads Raaschou.

Frederiksberg Kommune er også lykkes med, at flere 9./10. klasseelever nu søger ind på erhvervsuddannelser, om end det fortsat blot er knap hver tiende unge, der søger mod en erhvervsuddannelse.

- Det er glædeligt, at lidt flere unge i Frederiksberg Kommune nu søger ind på en erhvervsuddannelse, for der er brug for dem i virksomhederne. Men der er samtidig brug for, at flere studenter og ældre tager en erhvervsuddannelse. Vi vil i erhvervslivet gerne hjælpe med at fleres øjne op for mulighederne med en erhvervsuddannelse, siger Mads Raaschou.

FAKTA OM LOKAL ERHVERVSVENLIGHED 2024

- DI’s undersøgelse, Lokal Erhvervsvenlighed 2024, er Danmarks største undersøgelse af kommunernes erhvervsvenlighed. Det er 15. år i træk DI foretager en undersøgelse af den lokale erhvervsvenlighed.

- 7.479 virksomheder indenfor DI’s brancher, blandt andet fremstilling, byggeri, transport, fødevarer, engroshandel, rådgivning og service har svaret på undersøgelsen.

- Undersøgelsen er sammensat af to typer af indikatorer: Et spørgeskema til virksomheder og statistik. Typerne af indikatorer vægter 50/50 i kategorierne.

- Resultaterne er opdelt i ti kategorier, der belyser forskellige centrale områder i de lokale erhvervsvilkår. Dette gør det muligt at se, hvordan kommunerne klarer sig på forskellige områder og ikke kun samlet set.

- 91 ud af landets 98 kommuner er inkluderet i undersøgelsen. De syv kommuner Samsø, Langeland, Ærø, Læsø, Dragør, Vallensbæk og Fanø deltager ikke, da det ikke er muligt at indhente et tilstrækkeligt antal svar i disse kommuner.

For mere information:

Ditte Rieland, presserådgiver i DI, tlf. 2246 7822