Foredrag om kanalsejlads på de europæiske floder

Onsdag den 18. september kl. 19.00-21.00 er der foredrag med langturssejler, forfatter og foredragsholder Thomas Veber om at træde ud af hamsterhjulet og sejle til Middelhavet ad Europas floder i en 17-fods båd. Foredraget, som er et samarbejde mellem Næstved Bibliotek og Borgerservice og Sejlklubben Suså Havn, afholdes i sejlklubbens maritime rammer på Kanalvej 65 i Næstved.

Langturssejler, forfatter og foredragsholder Thomas Veber kommer forbi Sejlklubben Suså Havn og beretter om kanalsejlads på de europæiske vandveje. Credit: Thomas Veber.

”Det vil aldrig gå – og da slet ikke i den båd!” Sådan reagerede omgivelserne, da den 47-årige Thomas Veber fortalte, at han havde tænkt sig at sejle til Middelhavet ad Europas floder og kanaler i en lillebitte orange motorbåd. Thomas Veber ventede ikke på lottogevinsten for at komme på eventyr. Han tog orlov fra sit arbejde og aftalte med familien, at de kunne besøge ham undervejs. Med sig havde han et kamera og 20.000 kr. til 40 dages eventyr.

Den sidste idiot er ikke født endnu

I foredraget ”Den sidste idiot er ikke født endnu” kommer tilhørerne med på en rejse ad Europas vandveje sammen med Thomas Veber. Der venter store oplevelser i dalene mellem høje bjerge og langs de grønne breder. Tilhørerne er med, når Thomas Veber bliver stoppet af det tyske politi, trodser Rhinens stærke strøm og møder enorm gæstfrihed for til sidst at ankre i Middelhavets dybblå vand.

Omverdenen var også skeptisk, da Thomas Veber opsagde en lederstilling i IT-branchen for at sejle 15 måneder til Caribien sammen med sin kone og to børn. Eller da han i et år drev et IT-konsulentfirma fra en klassisk mahognisejlbåd i Middelhavet – langt inden udtrykket digital nomade var blevet moderne.

Alt dette fortæller han om i sit foredrag, som afholdes i samarbejde med Sejlklubben Suså Havn i klubbens maritime rammer på Kanalvej 65 i Næstved.

Foredraget, som er en del af bibliotekets efterårstema ”At rejse er at leve”, er baseret på bogen ”Den sidste idiot er ikke født endnu” (2022). Bogen henvender sig til alle, der drømmer om at få lidt mere eventyr ind i hverdagen.

Billetter til 50 kr. købes på: www.naesbib.dk

Vedr. billeder: Hermed gives tilladelse til at bruge vedhæftede billeder redaktionelt.