Lolland Kommune fastholder et stabilt erhvervsklima

I DI’s årlige, landsdækkende undersøgelse, Lokal Erhvervsvenlighed, har Lolland Kommune formået at bevare sit fokus på erhvervsudviklingen, selvom der er sket mindre ændringer i placeringerne.

I årets undersøgelse af lokal erhvervsvenlighed ender Lolland Kommune på en samlet 64. plads, hvilket er en tilbagegang på fire pladser fra sidste år.

- Det er vigtigt at huske, at selvom vi ser en mindre tilbagegang i den samlede placering, er der flere lyspunkter i undersøgelsen, hvor Lolland Kommune gør det godt. Særligt positivt at kommunen indtager en 29. plads i den overordnede tilfredshed med erhvervsvenlighed, siger Jakob Søndergaard Nielsen, bestyrelsesleder for DI Lolland-Falster.

Lolland Kommune har opnået sin bedste placering i kategorien ’overordnet vurdering af erhvervsvenligheden’, hvor det bliver til en 29. plads. Derudover er der også en positiv udvikling i kategorien ’arbejdskraft’, hvor kommunen rykker fra en 62. plads i 2023 til en 50. plads i 2024.

- Det er glædeligt at se, at indsatserne på arbejdsmarkedsområdet bærer frugt. Her har kommunen flere indsatser målrettet på at forbedre rammerne for at tiltrække og tilknytte arbejdskraft, og det er noget, virksomhederne i kommunen har efterspurgt, forklarer Jakob Søndergaard Nielsen.

Den største udfordring for kommunen ligger i kategorien ’infrastruktur’, hvor man er faldet til en 84. plads fra sidste års 81. plads. Også i kategorien ’uddannelse’ er der en tilbagegang til en 78. plads fra en 67. plads sidste år.

- Infrastruktur og uddannelse er to nøgleområder for virksomhederne, hvor indsatsen skal intensiveres. Her har også gode dialoger med kommuner og andre relevante aktører for at finde løsninger, der kan forbedre disse vilkår, siger Jakob Søndergaard Nielsen.

Selvom Lolland Kommune oplever en mindre samlet tilbagegang i årets undersøgelse, er der altså flere lyspunkter, som indikerer, at kommunen er på rette vej med flere af sine initiativer. DI Lolland-Falster vil fortsat arbejde tæt sammen med kommunen for at styrke erhvervsvenligheden og skabe endnu bedre vilkår for de lokale virksomheder.

FAKTA OM LOKAL ERHVERVSVENLIGHED 2024

• DI’s undersøgelse, Lokal Erhvervsvenlighed 2024, er Danmarks største undersøgelse af kommunernes erhvervsvenlighed. Det er 15. år i træk DI foretager en undersøgelse af den lokale erhvervsvenlighed.
  • 7.479 virksomheder indenfor DI’s brancher, blandt andet fremstilling, byggeri, transport, fødevarer, engroshandel, rådgivning og service har svaret på undersøgelsen.
  • Undersøgelsen er sammensat af to typer af indikatorer: Et spørgeskema til virksomheder og statistik. Typerne af indikatorer vægter 50/50 i kategorierne.
  • Resultaterne er opdelt i ti kategorier, der belyser forskellige centrale områder i de lokale erhvervsvilkår. Dette gør det muligt at se, hvordan kommunerne klarer sig på forskellige områder og ikke kun samlet set.
  • 91 ud af landets 98 kommuner er inkluderet i undersøgelsen. De syv kommuner Samsø, Langeland, Ærø, Læsø, Dragør, Vallensbæk og Fanø deltager ikke, da det ikke er muligt at indhente et tilstrækkeligt antal svar i disse kommuner.

For mere information

• Camilla Weigel, presserådgiver, tlf. 2834 5366, mail CAWE@di.dk