Ladebranchen skal sikre, at Danmark opfylder opladningskrav til el-lastbiler
Resultatet af et tæt samarbejde mellem ladebranchen, Vejdirektoratet og transportministeriet er i dag blevet offentliggjort. Den nye udrulningsplan bygger på, at det primært er det private marked, der skal sikre, at Danmark lever op til EU's krav om opladningsmuligheder til tung transport.
Resultatet af et tæt samarbejde mellem ladebranchen, Vejdirektoratet og transportministeriet er i dag blevet offentliggjort. Den nye udrulningsplan bygger på, at det primært er det private marked, der skal sikre, at Danmark lever op til EU's krav om opladningsmuligheder til tung transport.
Drivkraft Danmark, som repræsenterer størstedelen af den danske ladebranche, har fra begyndelsen haft en aktiv dialog med myndighederne.
"Jeg vil gerne rose både ministeren og myndighederne for deres konstruktive tilgang og for at anerkende, at branchen selv vil stå for størstedelen af omstillingen. Det er positivt, at den nye udrulningsplan sikrer, at offentlig støtte kun bliver brugt, hvor markedet ikke selv leverer. Det er godt både for samfundsøkonomien og for den grønne omstilling," udtaler Jacob Stahl Otte, direktør i Drivkraft Danmark.
Drivkraft Danmarks medlemmer investerer i disse år milliarder i ladeinfrastruktur til den tunge transport – forud for efterspørgslen – for at sikre, at der er tilstrækkelig opladningskapacitet til de mange el-lastbiler, der forventes på vejene i de kommende år.
"For næsten to år siden satte vores medlemmer sig som mål at etablere 100 offentligt tilgængelige ladestationer til den tunge transport inden 2030. Vores medlemmer mener, at el er fremtiden også til den tunge transport, og de har derfor valgt at investere i ladeinfrastrukturen før efterspørgslen. Denne proaktive tilgang skal også være med til, at flere vognmænd tør skifte til el-lastbiler”, siger Jacob Stahl Otte.
Jacob Stahl Otte understreger branchens indsats for at sikre, at offentlige midler kun anvendes, hvor markedet ikke selv kan levere:
"Vi har gjort et stort arbejde for, at de offentlige midler kun bliver brugt der, hvor markedet ikke selv kan levere. Vi har sammen med Cowi udarbejdet en analyse af det fremtidige ladebehov og planlagte ladestationer uden offentlig støtte. Denne analyse har været fundamentet for vores tætte dialog med Vejdirektoratet og ministeriet, og det er resultatet af dette samarbejde, vi ser i dag."
Vejdirektoratet har nu indgået aftaler med tre forskellige private ladeoperatører, som skal stå for etablering og drift af de første fire af fem planlagte ladeparker, der åbner i 2025.
Drivkraft Danmarks medlemmer forventer allerede i 2024 at kunne dække de store danske motorveje med opladningsmuligheder til el-lastbiler, hvilket vil sikre, at Danmark kan opfylde EU's krav inden 2025.
Billeder
Links
Drivkraft Danmark er arbejdsgiver- og brancheorganisation for Danmarks brændstofleverandører og ladeoperatører. Vi får den grønne omstilling helt ud til bilisterne og transporten med to raffinaderier og over 2.200 tankstationer, ladestationer og truckanlæg over hele landet.
Følg pressemeddelelser fra Drivkraft Danmark
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Drivkraft Danmark
Over 1250 lynladepladser klar til elbilisternes efterårsferie10.10.2024 14:31:04 CEST | Pressemeddelelse
Efterårsferie er lig med familiebesøg og sommerhusture. Den gode nyhed til de mange nye elbilister er, at det nu er lettere end nogensinde før at finde en lynladeplads langs de danske veje.
Positivt at Klimarådet har fokus på grønne brændstoffer til skibe og fly14.8.2024 12:04:00 CEST | Pressemeddelelse
Drivkraft Danmark oplever, at branchen er villig til at investere massivt i PtX-produktion, men det kræver samtidig politiske prioriteringer og bedre rammebetingelser. Det nytter ikke noget, at PtX-producenter, der skal bruge biogen CO2, skal konkurrere på ulige vilkår med statsstøttede projekter, der pumper CO2’en i undergrunden. Drivkraft Danmark håber derfor, at Folketinget vil udvide støtten til også at gælde CCU og PtX-produktion. Ellers bliver det meget svært at nå de mål, som Klimarådet beskriver i sin nye rapport.
Energistyrelsens forhåndsgodkendelse af certificering af grønne brændstoffer sikrer anvendelsen af grøn brint i Danmark9.7.2024 09:49:29 CEST | Pressemeddelelse
Energistyrelsens forhåndsgodkendelse af ISCC EU certificeringsordningen for grønne brændstoffer betyder, at en af de største barrierer for anvendelsen af grøn brint i industrien nu er fjernet. Crossbridge Energy og Drivkraft Danmark har længe været bekymret for, at Europa-kommissionen endnu ikke har godkendt certificeringsordningerne til grønne brændstoffer, så produktionen i Danmark kunne komme i gang. Med nyheden om, at Energistyrelsen har forhåndsgodkendt ISCC EU certificeringsordningen ser det ud til, at der er fundet en god overgangsløsning. Forhåndsgodkendelsen vil sikre, at vi kan komme videre med certificeringen, produktionen og anvendelsen af grøn brint inden Europa-kommissionen har godkendt certificeringsordningerne, så vi ikke forsinker den grønne omstilling af den danske industri. - Vi vil gerne rose Energistyrelsen for at lytte til vores bekymringer om de manglende certificeringsordninger og for et rigtig godt stykke arbejde med at finde en hurtig løsning for industrien, s
Ladebranchen melder klar til rekordmange elbiler på de danske sommerveje8.7.2024 11:10:58 CEST | Pressemeddelelse
Sommeren 2024 tegner til at blive en fantastisk tid for danske elbilister, der planlægger bilferie. Det er nu lettere end nogensinde at finde en ladestation langs de danske veje. Drivkraft Danmark, der repræsenterer langt størstedelen af de danske udbydere af opladning til elbiler, har nu mere end 300 åbne ladestationer gennem det fælles netværk Vi oplader Danmark. “Det seneste år har vi oplevet en betydelig stigning i antallet af åbne lynladere over hele Danmark. Med åbne ladere, der ikke kræver abonnement, kan man tanke op lige så nemt som på en almindelig tankstation,” siger Gent Grinvalds, e-mobilitetsansvarlig hos Drivkraft Danmark. “Det betyder, at du ikke skal bekymre dig om opladning, hverken til hverdag eller når du er på sommerferie.” Gent Grinvalds pointerer vigtigheden af at have let adgang til opladning, hvis flere skal vælge elbilen. “Det skal være enkelt og bekvemt at oplade elbilen – også når man er på ferie. Uanset om ferien går til Vesterhavet eller Bornholm, så er de
Nu har vi rundet 300 åbne lynladestationer over hele Danmark!26.6.2024 05:30:00 CEST | Pressemeddelelse
På tværs af Danmark udbygges ladeinfrastrukturen med stor hastighed, og der er nu 300 lynladere i drift i det åbne net ”Vi oplader Danmark”. Åbningen af lynladestation nummer 300 giver anledning til stor glæde hos Drivkraft Danmark, da lynladerne er en vigtig del i medlemmernes indsats for at styrke e-mobiliteten på tværs af Danmark. - Elbilen vil i fremtiden være den foretrukne transportform, og derfor skal vi gøre det let for bilisterne, så omstillingen bliver nem at gå til. Her spiller lynladerne en vigtig rolle. Lynladestationerne gør det attraktivt at vælge elbilen på de længere køreture, fordi en opladning med en lynlader kun tager den tid, det tager at holde en kaffepause, siger Gent Grinvalds, ansvarlig for e-mobilitet i Drivkraft Danmark og fortsætter: - Det er en kæmpe milepæl, at vi allerede her i midten af 2024 kan markere, at vores medlemmer har rundet 300 lynladestationer - alle med fra 2 til 16 udtag - i hele Danmark. Vores medlemmers udrulning af et åbent lynladenetværk
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum