Sorø Kommune indtager midten af feltet i Lokal Erhvervsvenlighed 2024

Med en tilbagegang på 30 pladser i årets undersøgelse af den lokale erhvervsvenlighed placerer Sorø sig i midten af feltet. Kommunen halter særligt efter med at tiltrække arbejdskraft.

• Det bliver til en 54. plads for Sorø kommune i DI’s årlige undersøgelse af lokal erhvervsvenlighed. Årsagen til tilbagegangen på hele 30 pladser i forhold til 2023, skyldes blandt andet en stor tilbagegang i kategorierne arbejdskraft, uddannelse og grøn udvikling.

På den positive side er der fremgang i kategorien Brug af privat leverandør, hvor kommunen ligger nr. 13 på landsplan. Der er også en stor fremgang i kategorien Infrastruktur & Transport, hvor kommunen rykker fra en 73. plads i 2023 til en 39. plads i 2024.

Der hvor de bekymrede rynker dukker op, er især en nedgang i kategorien, Information & Dialog. Her vurderer virksomhederne, at der er blevet ringere dialog med politikere og embedsfolk I kategorien Overordnet erhvervsvenlighed er der også en ret markant tilbagegang. Markant færre virksomheder vil således anbefale andre virksomheder at flytte deres aktiviteter og investeringer til Sorø. .

- Det går op og ned i vurderingen af Sorø kommune i undersøgelsen, men det er alligevel lidt bekymrende at se tilbagegang i meget vigtige kategorier. Vi håber, at det giver grund til eftertanke, så Sorø igen kan komme tilbage i top 30, siger bestyrelsesleder for DI Vestsjælland, Jan Bybjerg Pedersen.

FAKTA OM LOKAL ERHVERVSVENLIGHED 2024

• DI’s undersøgelse, Lokal Erhvervsvenlighed 2024, er Danmarks største undersøgelse af kommunernes erhvervsvenlighed. Det er 15. år i træk DI foretager en undersøgelse af den lokale erhvervsvenlighed.
    • 7.479 virksomheder indenfor DI’s brancher, blandt andet fremstilling, byggeri, transport, fødevarer, engroshandel, rådgivning og service har svaret på undersøgelsen.
    • Undersøgelsen er sammensat af to typer af indikatorer: Et spørgeskema til virksomheder og statistik. Typerne af indikatorer vægter 50/50 i kategorierne.
    • Resultaterne er opdelt i ti kategorier, der belyser forskellige centrale områder i de lokale erhvervsvilkår. Dette gør det muligt at se, hvordan kommunerne klarer sig på forskellige områder og ikke kun samlet set.
    • 91 ud af landets 98 kommuner er inkluderet i undersøgelsen. De syv kommuner Samsø, Langeland, Ærø, Læsø, Dragør, Vallensbæk og Fanø deltager ikke, da det ikke er muligt at indhente et tilstrækkeligt antal svar i disse kommuner.

• For mere information

• Camilla Weigel, presserådgiver, tlf. 2834 5366, mail CAWE@di.dk. Lars Magnus Christensen, chefkonsulent, tlf. 4127 2838, mail: LMLC@di.dk