Overvældende stor succes for cirkulære krus på Smukfest

Del

Royal Unibrew introducerede før sommeren en ny type cirkulære krus, der kræver, at koncertgæsterne efter hver øl eller sodavand returnerer krusene i baren. Herefter bliver materialet omdannet og genanvendt til nye krus. Nu har Smukfest i lighed med 36 andre events testet krusene, og selvom der på forhånd var sat et ambitiøst mål om at nå en returneringsprocent på 75 procent, har en dugfrisk opgørelse fra Smukfest netop vist, at det er lykkedes at indsamle hele 95 procent af de over en million krus, der var i cirkulation på festivalen.  

Danmark er det første marked, hvor Royal Unibrew har testet de nye krus, der i Faerchs cirkulære system omdannes til mindre bestanddele, som siden kan indgå i produktionen af nye krus eller fødevareemballage.
Danmark er det første marked, hvor Royal Unibrew har testet de nye krus, der i Faerchs cirkulære system omdannes til mindre bestanddele, som siden kan indgå i produktionen af nye krus eller fødevareemballage.

Sommeren har ikke kun budt på et hav af festivaler og koncerter, men også en helt ny type koncertkrus, der har krævet en lille adfærdsændring af gæsterne. De nye cirkulære koncertkrus, som senest har været testet på Smukfest, skal nemlig indsamles efter brug, så de kan omdannes til nyt materiale. På Smukfest valgte man at lægge et miljøbidrag på fem kroner på gæsternes første krus – dog ikke på de efterfølgende, hvis kruset blev afleveret tilbage for på den måde at motivere til indlevering af krusene. Og det har i den grad virket. Smukfests ”byt-til-nyt”-ordning har således resulteret i, at hele 95 procent af krusene er blevet indsamlet. 

Det er Royal Unibrew, Danmarks næststørste bryggeri, der bl.a. står bag Royal Beer, Albani, Faxe Kondi og Nohrlund, der sammen med emballagevirksomheden Faerch i Holstebro har udviklet de nye cirkulære koncertkrus, som sendes retur til Faerch via Dansk Retur System. Ud over Smukfest har 36 festivaler og koncertbegivenheder rundt om i landet testet de nye krus hen over sommeren - med overraskende positive resultater. En ambitiøs forventning lød på, at Smukfest ville lykkes med at indsamle 75 procent af krusene, og indsamlingsprocenten på 95 er således langt over målet.

  • Smukfest har haft 60.000 mennesker på festivalen hver dag – inklusiv 18.000 frivillige. Vi har leveret 1.154.000 krus alene til Smukfest, og vi troede, at målet om at indsamle 75 procent på festivalen var meget ambitiøst. Det har dog vist sig, at intet mindre end 95 procent af krusene er kommet retur, hvilket vi er overordentligt tilfredse med. Det unikke ved krusene er, at de stadigvæk kan indgå i det cirkulære genanvendelsessystem, selvom de skulle gå i stykker under en festival. Det er ikke muligt, hvis man fx vasker krusene under en festival, siger Casper Frimann, Business Development & CSR Manager hos Royal Unibrew.

Smukfest har kørt uddannelsesforløb for personalet i de mange barer, og derudover har gæsterne via QR-koder kunnet scanne sig til yderligere information om de nye krus. Over alt på festivalpladsen har nye indsamlingsspande til krusene været meget synlige, og for de professionelle indsamlere har de nye krus givet 20 øre i returpant – mod tidligere 16 øre for tidligere års krus.

  • At vi har nået så høj en returprocent skyldes, at vores medhjælpere i barer, returboder, skraldehold, logistik og affaldssortering har gjort en kæmpe indsats, og at kommunikationen til vores gæster har virket. Det er selvfølgelig en succes, når alle tandhjul i maskineriet spiller sammen, siger Smukfests bæredygtighedskoordinator Cathrine Bianca Christensen og fortsætter:
  • Vi har i flere år undersøgt markedet for en mere miljøvenlig løsning med krus, lyttet til erfaringer fra branchen, sammenholdt data på forskellige løsninger og kigget på de praktiske og logistiske muligheder, der er, når man holder festival i en skov. Med det cirkulære krus er vi landet på den løsning, der er rigtig for os på nuværende tidspunkt, siger hun.

Danmark er det første marked, hvor Royal Unibrew har testet de nye krus, der i Faerchs cirkulære system omdannes til mindre bestanddele, som siden kan indgå i produktionen af nye krus eller fødevareemballage. Krusene er ifølge en Force Technology-analyse, som Royal Unibrew har fået foretaget, mindre miljøbelastende end fx engangsplastikkrus. Sammenlignet med vaskbare krus kan de nye krus også vise sig at være et godt alternativ, som er mindre miljøskadeligt, idet mange vaskbare krus går i stykker i løbet af en festival eller under vaskeprocessen, og derfor ikke kan genbruges. Det er årsagen til, at Royal Unibrew har ønsket at teste et krus, hvor selve materialet genanvendes.

  • Det kan generelt variere, om vaskbare eller genanvendelige krus er den bedste løsning, men med den høje returprocent på fx Smukfest, er vores cirkulære løsning optimal. På den måde kan krusene i princippet indgå i et uendeligt cirkulært loop, hvilket betyder, at vi behøver markant mindre ny plast til produktionen af nye krus. Denne tilgang understøtter Faerchs overordnede målsætning om 100 procent cirkularitet og, inden 2030, genanvendelse af mindst samme mængde plast som den mængde, vi sætter på markedet for at flytte industrien mod cirkularitet og ansvarligt ressourcebrug. Smukfest er et flot eksempel på, hvordan det kan gøres, siger Jesper Emil Jensen, Regional CEO i Faerch. 

Analyse dokumenterer markant mindre materialeforbrug

Force-analysen for Royal Unibrew viser, at de nye krus kræver markant færre råmaterialer per krus og generelt er mindre miljøbelastende end engangskrus. Krusene er 100 pct. genanvendelige og produceret med 86,99 procent rPET. Selv hvis Royal Unibrews nye krus skulle ende som restaffald eller indgå i den danske ordning for genbrug af plast, belaster de miljøet mindre end engangskrus. Samtidig har de en fordel sammenlignet med vaskbare krus, idet de nye genanvendelige krus netop kan genanvendes, selvom de undervejs i en koncert eller en festival skulle gå i stykker. Dertil kommer, at de nye krus ikke kræver energi til vask, opbevaring i kølecontainere og tørring. Royal Unibrew supporterer dog fortsat vaskbare krus, hvis en festival eller et venue har et egnet set up.

Smukfest har udarbejdet en rapport, der redegør for hele processen bag valget af de cirkulære krus, som kan ses her: https://www.datocms-assets.com/80292/1724831705-krus-1.pdf

For yderligere information, kontakt venligst:

Casper Frimann, Business Development & CSR Manager hos Royal Unibrew, 53570932 / casper.frimann@royalunibrew.com

Cathrine Bianca Christensen, bæredygtighedskoordinator på Smukfest, 71200060 /  cathrine@smukfest.dk

Fakta om de nye krus

  • De nye krus af genanvendt materiale er udviklet af den danske emballagevirksomhed Faerch i samarbejde med Royal Unibrew
  • Krusene indsamles og sendes retur via Dansk Retur System
  • Krusene kræver markant færre råmaterialer, da de indgår i et cirkulært loop, hvor de nedbrydes og indgår i produktionen af nye krus eller emballageprodukter
  • En Life Cycle Assessment viser, at krusene har et lavere miljøaftryk end engangskrus og kan matche vaskbare krus, hvis disse ikke bliver roteret tilstrækkeligt

Kontakter

Billeder

Det unikke ved krusene er, at de stadigvæk kan indgå i det cirkulære genanvendelsessystem, selvom de skulle gå i stykker under en festival. Det er ikke muligt, hvis man fx vasker krusene under en festival, siger Casper Frimann, Business Development & CSR Manager hos Royal Unibrew.
Det unikke ved krusene er, at de stadigvæk kan indgå i det cirkulære genanvendelsessystem, selvom de skulle gå i stykker under en festival. Det er ikke muligt, hvis man fx vasker krusene under en festival, siger Casper Frimann, Business Development & CSR Manager hos Royal Unibrew.
Download
Smukfest har kørt uddannelsesforløb for personalet i de mange barer, og derudover har gæsterne via QR-koder kunnet scanne sig til yderligere information om de nye krus. Over alt på festivalpladsen har nye indsamlingsspande til krusene været meget synlige, og for de professionelle indsamlere har de nye krus givet 20 øre i returpant – mod tidligere 16 øre for tidligere års krus.
Smukfest har kørt uddannelsesforløb for personalet i de mange barer, og derudover har gæsterne via QR-koder kunnet scanne sig til yderligere information om de nye krus. Over alt på festivalpladsen har nye indsamlingsspande til krusene været meget synlige, og for de professionelle indsamlere har de nye krus givet 20 øre i returpant – mod tidligere 16 øre for tidligere års krus.
Download

Følg pressemeddelelser fra Lange PR

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra Lange PR

Specialister i 3D-print gik efter ny løve - og fik hende10.3.2023 08:00:00 CET | Pressemeddelelse

Det var ikke pengene, men erfaringen, som LAB3D jagtede i dette års sidste afsnit af Løvens Hule. De to unge stiftere gik efter at få Louise Herping Ellegaard med ombord i deres virksomhed, der 3D-printer produkter og netop har lanceret en banebrydende pakkeløsning til landets skoler. Investeringen på 300.000 kroner fra Louise Herping Ellegaard skal blandt andet hjælpe LAB3D med at skalere udlejningen af 3D-printere og -software til skolerne.

Bakteriedræbende sengetøj høster tre x Løve-guld3.3.2023 08:00:00 CET | Pressemeddelelse

Generelt vasker vi danskere vores sengetøj alt for sjældent. Og efter bare syv dages brug uden vask stiger antallet af bakterier i sengetøjet til 17.000 gange den mængde, der er på et toiletsæde. Derfor har aarhusianske DAWN udviklet en serie af sengetøj i økologisk bomuld med den særlige egenskab, at det aktivt dræber 99,9 procent af alle bakterier. Dermed mindskes behovet for de dyre maskinvaske, og det kunne de to løver Jesper Buch og Christian Arnstedt sammen med special guest-løve Tommy Ahlers ikke stå for.

Århusiansk rejsebureau for håndværkere vil bygge ny tradition for sabbatår24.2.2023 08:00:00 CET | Pressemeddelelse

Det er næsten kutyme, at gymnasieelever efter endt studie og national fejring takker ja til et af de utallige tilbud om en dannelsesrejse til alverdens eksotiske egne. På erhvervsskolerne er der til gengæld hverken hue eller nationale overskrifter, når tusindvis af tømrere, smede og murere hvert år står med svendebrevet i hånden. Ligeledes er håndværkernes primære tilbud om et udlandsophold ofte en kold skurvogn i Norge eller Grønland – inkl. 70 timers arbejdsuge. Det vil et rejsebureau for håndværkere gøre op med. Og efter en stor investering på 800.000 kroner i Løvens Hule står ScandiMate nu godt rustet til at indfri ambitionerne om at hjælpe landets håndværkere ud i verden, hvor det vel at mærke er oplevelserne og ikke indersiden af en ellers eksotisk arbejdsplads, der er i centrum.

Intelligent dansk drik rejser kloge penge i Løvens Hule24.2.2023 08:00:00 CET | Pressemeddelelse

Tankstationer og supermarkeder bugner af drikke med såkaldt sundhedsfremmende egenskaber, og derudover propper vi danskere os med alt lige fra slik til kaffe og energibarer for at øge vores produktivitet. Faktum er blot, at ingen af produkterne reelt gør noget godt for kroppen og primært får blodsukkeret og koncentrationsevnen til at opføre sig som en yoyo. Det har århusianske Clutch Nutrition sat sig for at ændre med en nyudviklet plantebaseret drik, som virksomheden betegner som intet mindre end verdens sundeste. Det fik i aftenens udgave af Løvens Hule Christian Arnstedt og Jacob Risgaard til at investere 800.000 kroner i det, der gerne skal blive til verdens førende funktionelle drik.

Eventyrligt univers leger sig til løvekapital17.2.2023 08:00:00 CET | Pressemeddelelse

Børn kopierer som bekendt de voksne, og derfor er der flere og flere små poder, der bruger alt for meget tid foran skærmen eller mobiltelefonen. Derfor vil stifter af Eventyrakademiet Anna Hasselby gøre sit til, at minderne fra barndommen ikke opstår med en masse elektronik i hånden. I stedet har hun skabt mysterier, familiegåder og agentspil, som børn og voksne sammen kan lege med i weekender, ferier og til fødselsdage. Det kunne den legesyge løve Jacob Risgaard ikke stå for, og derfor købte han i seneste udgave af Løvens Hule 15 procent af Kastrup-virksomheden Eventyrakademiet.

HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye