Sparekassen Sjælland-Fyn og Andel investerer 8 millioner kroner i bekæmpelse af stormflod

Kalundborg-virksomheden Environment Solutions udvikler pålidelige og effektive løsninger, som beskytter udsatte områder mod stigende vandmasser og oversvømmelser, fx ved stormflod. En økonomiske indsprøjtning fra Sparekassen Sjælland-Fyn og energi- og fibernetkoncernen Andel skal styrke virksomhedens vækst.

Vandstanden i verdenshavene stiger, og i mange lande kommer der mere nedbør end tidligere på grund af den globale opvarmning. Så meget tyder på, at vi går en våd fremtid i møde med hyppige stormfloder og oversvømmelser. Nu investerer Sparekassen Sjælland-Fyn og Andel, via det fælles selskab Impagt Invest Sjælland, i Environment Solutions. Virksomheden har udviklet NoFlood Tubes, en effektiv og pålidelig løsning, der beskytter udsatte og sårbare områder.

Sikrer mod klimaudfordringer
Lars Petersson, administrerende direktør i Sparekassen Sjælland-Fyn, anser Environment Solutions og deres NoFlood Tubes som et vigtigt redskab i sikringen af vores samfund mod de voksende klimaudfordringer:

"Deres innovative tilgang til stormflodsbeskyttelse er både nødvendig og fremtidssikret. Vi ser det som vores ansvar at bidrage til løsninger, der kan imødekomme vores udfordringer med klimaforandringer i fremtiden."

Investeringen understøtter sparekassens engagement i at beskytte vores lokalsamfund mod klimaforandringernes alvorlige konsekvenser.

For Ole Hillebrandt, CFO i Andel, rammer investeringen plet indenfor mange af de parametre, Andel og Impagt Invest Sjælland fokuserer på:

”Klimakrisen er ikke en hypotese eller noget, vi frygter, vil ske en gang i fremtiden. Vi står midt i den, og stigende vandmængder er en af konsekvenserne. Med Environment Solutions har vi fundet et stærkt team, der har udviklet et produkt med stort potentiale, såvel i Danmark som i mange andre lande rundt om i verden. Og med placeringen i Kalundborg og Region Sjælland, er vi i et område, som vi har særligt fokus på”.

Environment Solutions’ vækst og udvikling
Ifølge COO for Environment Solutions, David Conrad Konge, har investeringen fra Impagt Invest Sjælland stor betydning for virksomhedens vækst og udvikling.

"Denne investering betyder, at vi kan nå ud til nye målgrupper i Danmark og udlandet. Det vil sige, at vi kan hjælpe endnu flere mennesker, virksomheder og organisationer med at beskytte deres infrastrukturer og aktiver mod ødelæggelse fra oversvømmelse og stormflod”, forklarer direktøren.

Han tilføjer desuden, at virksomheden har planer om at udrulle en abonnements- og forsikringsløsning, som gør det økonomisk muligt at have udstyr tilgængeligt, når oversvømmelsen rammer

NoFloods Tubes: En dokumenteret løsning
NoFloods Tubes er mobile oversvømmelsesbarrierer, der har bevist deres effektivitet i over 100 projekter, inklusive beskyttelse af Vikingeskibsmuseet i Roskilde. Watertuben – den mobile barriere - anses for at være den bedste løsning globalt set til forebyggelse og beskyttelse mod oversvømmelser, olieudslip, kystsikring, beskyttelse af diger og midlertidig opbevaring af væsker. Det er en både billigere og langt mere effektiv løsning end sandsække.

Yderligere oplysninger:

Sparekassen Sjælland-Fyn
Kommunikationsrådgiver Jacob Kongsmar
jko@spks.dk / 9393 7370

Pressechef Morten Kidal
mkl@andel.dk/2170 3799

NoFloods
info@nofloods.com / 7070 7482

Fakta om Impagt Invest Sjælland – vækst og udvikling i Østdanmark

Andel og Sparekassen Sjælland-Fyn stiftede Impagt Invest Sjælland i 2020 for at tilbyde tålmodige og langsigtede investeringer, der skal gøre Østdanmark endnu mere attraktiv for både virksomheder, tilflyttere og dem, som allerede bor her. Ambitionen er at finde og investere i mulige vækstvirksomheder på et tidspunkt i deres udvikling, hvor de på den ene side har bevist deres forretningsmodel med et nationalt eller internationalt markedspotentiale, og på den anden side har brug for midler til at understøtte den videre vækst.

Investeringsselskabet Spring Nordic er sekretariat for Impagt Invest Sjælland. Selskabet har siden 1988 investeret og formidlet investeringer på Sjælland.

Andel fastholder historisk høje investeringer og strammer bæltet30.8.2024 08:00:00 CEST | Pressemeddelelse

I kampen for en grønnere fremtid vil energi- og fibernetkoncernen Andel investere historisk høje over 5 mia. kr. i 2024. Med investeringer på 2,3 mia. kr. i årets første halvår er koncernen godt på vej mod at indfri målet. Eksterne faktorer som varierende energipriser, materialepriser og renteniveauet påvirker sammen med tab på gamle gaskapacitetskontrakter koncernens halvårsregnskab. Det skaber behov for at reducere omkostningerne og øge indtjeningen.

Andel i nyt partnerskab om udvikling af solcelleparker30.5.2024 07:00:00 CEST | Pressemeddelelse

Hvis vi skal nå i mål med den grønne omstilling, er der brug for flere vindmøller og solceller, som kan producere masser af vedvarende energi og gøre os uafhængige af fossile brændsler. Sådan lyder ambitionen hos energi- og fibernetkoncernen Andel, der indgår et nyt partnerskab om solcelleparker rundt om i landet. Den første solcellepark skal ligge ved Vordingborg, og etableringen starter i 2025.