Dansk aktivists tale til oliechef går viralt: “Du har stjålet min fremtid”

Til den store oliemesse ONS i Stavanger gjorde hundredvis af nordiske klimaaktivister protest mod fossilindustrien, heriblandt danske Lea Wiggen Kramhøft, hvis tale til Equinors CEO, Anders Opedal, nu er lagt op på Instagram af den svenske aktivist Greta Thunberg.

Klimaaktivist Lea Wiggen Kramhøft fra Den Grønne Ungdomsbevægelse holder tale for Equinors CEO ved oliemesse i Stavanger. Kamille Funding

Spolerer den gode stemning

Onsdag den 28. august, den næstsidste dag på oliemessen ONS24, skulle Anders Opedal, CEO i den norske oliegigant Equinor, deltage i en liveoptagelse til podcasten Stopp Verden med Torbjørn Røe Isaksen på havnekajen i Stavanger. Men inden optagelsen kom i gang, gik den danske klimaaktivist Lea Wiggen Kramhøft fra Den Grønne Ungdomsbevægelse på scenen og bad om mikrofonen for at holde en tale til den norske oliechef.

“De ting som du og din virksomhed gør, det stjæler min fremtid, som jeg så inderligt ville ønske så anderledes ud. Du og din virksomhed er med til at skabe den krise, som gør, at 4 ud af 6 unge oplever uro og angst hver eneste dag. Du og din virksomhed er skyld i at jeg og min generation overvejer ikke at få børn, fordi vi ikke ønsker at bringe et liv ind i en så frygtelig verden. Uanset hvor inderligt vi ønsker det.”

Lea Wiggen Kramhøft, klimaaktivist i Den Grønne Ungdomsbevægelse til Anders Opedal, CEO, Equinor

Talen blev optaget på video og lagt op på Instagram af Den Grønne Ungdomsbevægelse og svenske Greta Thunberg, som har 14,2 millioner følgere.

En stopper for oliefesten

Talen til Equinors CEO blev afholdt mindre end 24 timer efter at godt hundrede klimaaktivister havde blokeret olievirksomhedens ekslusive “havefest” ved at lime og kæde sig sammen foran indgangene. De godt 800 inviterede gæster fra den fossil- og finanssektoren, hvoraf mange efter sigende blev hjemme for at undgå at blive konfronteret af klimaaktivister, måtte vente i kø eller lade sig eskortere af sikkerhedsvagter og politibetjente igennem blokaden af nordiske unge. Her blev gæsterne mødt af kampråb som: “Equinor is the real killjoy – no more oil” og: “People migrate – while you celebrate”, indtil blokaden blev opløst efter 2 timer, og aktivister, heriblandt Greta Thunberg, blev kørt væk af politiet.

“Når Equinor planlægger nye oliefelter langt ind i 2070’erne, selvom du ved, at vi er på vej mod 3-graders global opvarmning – en fremtid som FNs klimapanel vurderer som uforeneligt med et globalt, civiliseret samfund – så stjæler du min fremtid. Hver eneste dag, du ikke siger til din virksomhed, at I skal sætte en slutdato for udvinding af olie, så tager du liv.”

Aktioner på oliemessen dækket i store norske medier

De unge klimaaktivister brugte deres tilstedeværelse på oliemessen til at skabe opmærksomhed på de negative konsekvenser, som olieselskabernes virksomhed har for verden. Heriblandt med en aktion navngivet “The Naked Truth”, hvor flere aktivister afklædte sig og havde skrevet budskaber som: “Oil kills” og: “Green oil does not exist” med sort maling på deres nøgne kroppe. Aktionerne blev dækket af flere norske medier, hvor den førnævnte aktion blev en af de mest læste artikler i tabloidavisen VG

“Hovedsponsorene af denne oliemesse har ingen planer om at stoppe med at udvinde og brænde olie og gas. FN og Det Internationale Energiagentur siger det soleklart: Der er ikke plads til mere afbrænding af olie på planeten, hvis vi vil leve i en stabil atmosfære. Vi skal halvere vores globale udledninger inden for 6 år. Ved I det godt? Det her er ikke en leg, det er vores liv. Der er ikke plads til mere olie, og I står på verdens største oliekonference. Det er den nøgne sandhed.”

Anna Bjerre, til klimaprotest på ONS24.

Derudover har ugens aktioner været dækket i norske medier som TV2, VG, NRK, E24 og Stavanger Aftenbladet.

Billeder

Klimaaktivist Lea Wiggen Kramhøft (th) holder tale for Equinors CEO, Anders Opedal (tv)
Download
Greta Thunberg og 100 andre nordiske klimaaktivister fjernes fra en blokade af Equinors havefest i Stavanger den 27. august 2024.
Download
Klimaaktivister fra Den Grønne Ungdomsbevægelse og Extinction Rebellion Norge afholder protest foran TotalEnergies' stand ved konferencen ONS i Stavanger den 28. august 2024.
Download
Klimaaktivist Anna Bjerre fra Den Grønne Ungdomsbevægelse holder tale ved klimaaktion foran TotalEnergies' stand ved konferencen ONS i Stavanger den 28. august 2024.

Om Den Grønne Ungdomsbevægelse

Den Grønne Ungdomsbevægelse lancerer national kampagne op til EP-valget: EU-politik berører alle danskeres hverdag4.6.2024 11:30:34 CEST | Pressemeddelelse

I ni større danske byer kan man i denne uge finde Den Grønne Ungdomsbevægelses biodiversitetsbænke, der skal gøre opmærksom på, hvad Danmark står til at miste, hvis det grønne flertal i Europa-Parlamentet forsvinder efter valget den 9. juni. Bænkene kan findes i byerne Hillerød, Roskilde, Holbæk, Aarhus, Viborg, Vejle, Kolding, Fredericia og København og forestiller store snegle og bier, som er et par af de mange truede dyrearter, der er i fare, hvis det fremtidige parlament ikke fortsætter den grønne linje, der har kendetegnet parlamentet de seneste fem år.