Fjernvarmen på vej: Energibyen sendt i høring

Fjernvarmeplanerne for Holbæk by rykker tættere på. Energibyen, der blandt andet skal rumme varmeværket, er nu i høring, ligesom der åbnes for tilmelding for de store varmeaftagere i første etape af projektet.

Fredag den 30. august 2024 sendes Energibyen officielt i høring på Holbæk Kommunes høringsportal. Energibyen skal blandt andet rumme varmeværket, der skal producere varmen til det fjernvarmenet, Fors planlægger at udrulle. Der er med andre ord taget endnu et skridt på vejen mod at få fjernvarmen til Holbæk by.

”At udrulle fjernvarme i Holbæk by er et kæmpestort projekt, som vi i Fors har arbejdet længe og grundigt på. Fra at have kigget meget på beregninger og planlægning glæder vi os til nu at gå til den mere udadvendte del af projektet, hvor vi allerede er i dialog med først alle de største potentielt kommende fjernvarmekunder i byen,” fortæller Camilla Hay, plan- og projektchef for fjernvarme i Fors.

Hun uddyber samtidig, hvorfor fokus i første omgang er på de største varmeaftagere i projektets første etape:

”I Fors stiller vi høje krav til tilslutningsprocenten for at kunne gennemføre vores fjernvarmeprojekter med en stabil og forsvarlig økonomi for både kundernes og vores skyld. Det betyder, at vi i første omgang fokuserer kræfterne på de store varmeaftagere, fx kommunale bygninger og boligselskaberne, da deres tilmelding har afgørende betydning for projektets gennemførelse,” fortæller hun.

Indsatsen i forhold til de store varmeaftagere forventes at køre resten af 2024, hvorefter der tages bestik af situationen og åbnes for private boligejere i etape 1 i det nye år.

Visualisering af Energibyen i Holbæk
Henning Larsen Architects for Fors
Kortet viser etapefordelingen af fjernvarmeplanerne for Holbæk by
Fjernvarme til Holbæk by sker i etaper