Fliskedel fra Verdo Energy Systems indviet i Aabybro

Aabybro Fjernvarme har stor succes med at konvertere fra gas til grøn fjernvarme i flere landsbyer omkring Aabybro. Nu runder de omfattende udvidelser af fjernvarmeforsyning en stor milepæl med indvielsen af en 8,3 MW fliskedel fra Verdo Energy Systems.

Formanden for Aabybro Fjernvarme, Bjarne Dahl (tv), og borgmester fra Jammerbugt Kommune, Mogens Christen Gade, afslører navnet på anlægget under indvielsen i Aabybro.

Først var det Biersted. Så kom Birkelse og Ryå. Nu er man i gang i Nørhalne. Siden krigen i Ukraine tog sin begyndelse, har interessen for at skifte fra naturgas til fjernvarme været massiv i og omkring Aabybro. Det har resulteret i en kraftig udvidelse af fjernvarmeforsyningen i Aabybro, hvor Verdo Energy System har leveret et nyt biomasseanlæg, der skal supplere det eksisterende.

Der er tale om en 8,3 MW fliskedel, der skal anvende flis fra lokalområdet.

John Martin Myrup, salgschef hos Verdo Energy Systems er glad for at kunne bidrage til varmeudvidelsen i Aabybro:

”Omstillingen væk fra fossile brændsler er en af de største samfundsopgaver, vi står med. Aabybro Fjernvarme har været rigtig gode til at skubbe på den udvikling og få mange ejendomme væk fra gassen og over på grøn fjernvarme. Det er vi er meget glade for at få lov at bidrage til, og vi har i det hele taget været glade for samarbejdet gennem hele forløbet,” siger John Martin Myrup.

Det nye anlæg har en virkningsgrad på 115 procent, som opnås ved hjælp af røggaskondencering, der udnytter fugten i brændslet. Udover fliskedlen leverer Verdo Energy Systems også de pumpestationer, der skal føre fjernvarmen ud til omegnsbyerne, samt den overordnede styring af det samlede anlæg.

Aabybro Fjernvarme og Jetsmark Energiværk arbejder i øjeblikket på en fusion, som på sigt vil gøre den samlede energiforsyning i området endnu mere robust med flere forskellige typer produktionsenheder og integration af el-baserede varmekilder.

Fliskedlen kommer til at forsyne borgerne med flis fra lokalområdet
John Martin Myrup, salgschef, Verdo Energy Systems.
John Martin Myrup, salgschef Verdo Energy Systems.
Foto: Jakob Lerche.
Allerede sidste år skabte det nye anlæg opmærksomhed, da de to over 50 tons tunge hovedelementer trillede over Limfjordsbroen med 10 km/t på cirka 20 meter lange og 6,6 meter høje transporter.

Om Verdo Energy Systems

Verdo Energy Systems er en del af Verdo-koncernen. Selskabet dækker hele processen fra design til drift af energianlæg og har mere end 30 års erfaring med udvikling og etablering af individuelle løsninger tilpasset specifikke behov til det industrielle marked og forsyningsselskaber i hele Europa.