Finanslovsforslag bør bidrage med flere ladebokse til elbiler

Det nye håndværkerfradrag i finanslovsforslaget bør inkludere opsætning af ladebokse, for at skubbe på den grønne omstilling.

Det netop præsenterede finanslovsforslag for 2025 inkluderer 400 mio. kr årligt i 2025-2028. til en forbedret BoligJob-ordning med henblik på en nemmere hverdag for danskerne. Rammen udmøntes med 300 mio. kr. til indførelse af et nyt håndværkerfradrag med blandt andet særligt grønt fokus, og det bør inkludere opsætning af ladebokse til elbiler:

"I takt med udskiftning til elbiler, vil mange danskere stå med en markant merudgift til opsætning af ladebokse ved deres bolig. Det kan gøre omstillingen dyr for mange, som ellers er klar til en elbil. Dem kan man med fordel give en hjælpende hånd gennem BoligJob-ordningen," siger Mads Rørvig, adm. direktør for Mobility Denmark.

Opsætningen af bokse kan inkluderes i håndværkerfradraget, hvis opgaven kommer på positivlisten. Og det kan have betydning for, hvor nemt det er at skifte den fossile bil ud med en elbil - hvilket er til stor gavn for den grønne omstilling:

"At håndværkerfradraget har et særligt grønt fokus, gør det oplagt, at også opsætningen af ladebokse skal være en del af ordningen. At elbiler erstatter fossilbiler har nemlig stor betydning for hele den grønne omstilling," siger Mads Rørvig, adm. direktør for Mobility Denmark.

Mobility Denmark er brancheorganisation for bilproducenter, bilimportører, ladeoperatører, finansierings- og leasingselskaber samt delebilstjenster og biludlejning.