3F: Fornuftigt finanslovforslag prioriterer nødvendig velfærd

Det er påtrængende, at regeringen sætter flere penge af til velfærd og fornuftigt at styrke forholdene for lærlinge og unge på arbejdsmarkedet.

I en kommentar til regeringens fremlagte finanslovforslag er Henning Overgaard, forbundsformand for 3F, lettet over, at regeringen prioriterer flere penge til velfærden, som i en årrække har været underprioriteret.

- Jeg synes overordnet, at det er et fornuftig finanslovsudspil med flere gode tiltag til gavn for 3F’eren. Det er godt, at regeringen prioriterer investeringer i den offentlige velfærd. Vi har i en længere årrække været vidne til en underprioritering af velfærden med en vækst, der ikke en gang har kunne følge den befolkningsmæssige udvikling. Skal vores offentlige baserede velfærdssamfund bevares skal velfærden følge med tiden. Det kræver, at den nye kurs fortsætter med fortsatte investeringer de kommende år, siger Henning Overgaard.

Og der er råd til velfærden. Det viser prognosen for dansk økonomi.

- Regeringen har endnu en gang opjusteret, så beskæftigelsen bliver endnu højere end vurderet i maj. Arbejdsløsheden er fortsat lav. Inflationen er helt under kontrol. Der er overskud på de offentlige finanser og på vores betalingsbalance. Økonomien er bomstærk og der er med andre ord råd til at sikre, at velfærden følger bedre med tiden, siger Henning Overgaard.

En vigtig prioritering i finanslovsudspillet er at øge støtten og hjælpen til de 43.000 unge uden job og uddannelse.

- Jeg synes, det er utroligt glædeligt, at regeringen har afsat midler til at styrke indsatsen til at hjælpe de mange unge uden job og uddannelse. Jeg ser frem til, at regeringen indkalder arbejdsmarkedets parter til drøftelser om, hvordan vi kan hjælpe de 43.000 unge i job eller uddannelse, siger Henning Overgaard.

Dertil glæder det Henning Overgaard, at regeringen har sat penge af til at styrke Jobpatruljen og at man retter op på en uforklarlig skævvridning af forholdene for lærlinge og elever.

- Det er meget positivt, at man styrker Jobpatruljen, der vejleder unge om deres rettigheder i deres ungdomsjob. Og så er jeg glad for, at man nu sidestiller lærlinge og elever med SU-studerende, så lærlinge og elever også kan have et job ved siden af deres læreplads og have gratis a-kassemedlemskab på lige vilkår med de SU-studerende, siger Henning Overgaard, forbundsformand i 3F.

Samtidig gør Henning Overgaard opmærksom på, at man afventer, hvad regeringen har af planerne for beskæftigelsesområdet.

- Vi afventer stadig, hvilke konkrete planer regeringen har for beskæftigelsesindsatsen, og her er det afgørende, at regeringen husker, at arbejdsmarkedet parter spiller og for fremtiden også bør spille en central rolle for beskæftigelsesindsatsen. Vi kan ikke forestille os, at regeringen, der i deres regeringsgrundlag fremhæver den danske model, vil mindske arbejdsmarkedets parter indflydelse i beskæftigelsesindsatsen, siger Henning Overgaard.