Forslag til finanslov styrker grøn industri- og erhvervspolitik

Regeringen har lanceret sit udspil til en finanslov. Her afsætter den ca. 30 millioner årligt frem til 2028 til eksportordningen og 500 millioner kroner til at forlænge den grønne investeringsordning, som i 2025 vil være på i alt 657 millioner kroner. Med den ordning kan virksomheder, som producerer vind- eller Power-to-X-teknologi, søge om statsstøtte, hvis de vil investere i nye produktionsfaciliteter i Danmark.

- Regeringen skal have stor ros for at skabe klarhed om den grønne investeringsordning. Den sender et stærkt industri- og erhvervspolitisk signal med udspillet til finansloven, og det er vigtigt i en tid, hvor den internationale konkurrence om de grønne investeringer er hård. Det handler om vækst og arbejdspladser i Danmark, siger Kristian Jensen, adm. direktør i Green Power Denmark, og fortsætter:

- Regeringens udspil til finansloven indeholder gode initiativer, og jeg håber, at den grønne buket bliver større i forhandlingslokalet. Vi har brug for en elektrisk finanslov, der guider forbrugerne væk fra fossile brændsler og mod grøn strøm. For i øjeblikket halter elektrificeringen af vores opvarmning, transport og industri efter vores klimamål.

En opgørelse fra Green Power Denmark viser, at det danske elforbrug kun er øget med én terrawatt-time, siden et bredt flertal i Folketinget i 2020 satte klimamålet. Det svarer til to procent af den nødvendige elektrificering frem mod 2030. Senest er salget af varmepumper styrtdykket, mens forbruget af naturgas er steget i det første halvår af 2024.

Derfor er det ifølge Green Power Denmark godt, at regeringen vil genindføre håndværkerfradraget, som kan være med til at skubbe på grønne investeringer i husstandene. Men den grønne erhvervsorganisation opfordrer også til, at den nuværende varmepumpepulje bliver fordoblet og fremrykket, og at elafgiften sænkes. Det er nogle af de forslag, som vil være med i Green Power Denmark eget fuldt finansieret udspil til en finanslov, som snart bliver lanceret.

- Selvom mange husstande og virksomheder gerne vil over på en grøn energikilde, der er billigere i det lange løb, tøver flere med at tage skridtet på grund af uklarhed. De er for eksempel usikre på, om de skal erstatte naturgasfyret med en varmepumpe eller fjernvarme. Derfor skal finansloven iværksætte mærkbare tiltag, som sætter fart på den elektrificering, der det bedste værn mod klimaforandringer, høje energipriser og usikker energiforsyning, siger Kristian Jensen.