Manglen på arbejdskraft bør være topprioritet

Regeringen skuffer med et finanslovsforslag, der stort set er blottet for konkrete initiativer til at overvinde den største samfundsøkonomiske udfordring - manglen på kvalificeret arbejdskraft, mener Lederne.

Bodil Nordestgaard Ismiris, adm. direktør hos Lederne
Bodil Nordestgaard Ismiris, adm. direktør hos Lederne Foto: Lederne

Man skal lede med lup i finanslovsforslaget efter forslag, der kan øge arbejdsudbuddet, mener Ledernes administrerende direktør, Bodil Nordestgaard Ismiris.

”Det bør være en topprioritet for regeringen at arbejde målrettet for at skaffe flere hænder og hoveder til de danske arbejdspladser. Der er der desværre i finanslovforslaget ingen konkrete bud på. Det er skuffende,” siger Bodil Nordestgaard Ismiris.

”Rigtigt mange ledere arbejder hårdt for at få besat ledige stillinger. Seks ud af ti ledere oplever problemer med at rekruttere kvalificerede medarbejdere, og lige så mange forventer, at problemerne fortsætter det næste halve år, viser en ny undersøgelse fra Lederne. Det er en uholdbar situation,” tilføjer hun.

Positivt med højere servicefradrag

Et af de få lyspunkter, der er at finde i finanslovsforslaget, er en forhøjelse af servicefradraget. Det kan lette arbejdsbyrden på familierne og give flere mulighed for yde en ekstra indsats.

”Derfor er vi som udgangspunkt glade for, at regeringen har afsat 100 millioner kroner til at forhøje servicefradraget de kommende år. Og vi ser frem til at få mere at vide om, hvordan beløbet udmøntes.”

”Det skal være lettere for forældre i familier med hjemmeboende børn at gøre karriere på samme tid. Det kan være hårdt at køre dobbeltkarriere i den periode i livet, hvor mange har mindre børn. Derfor er denne økonomiske håndsrækning vigtig. Det er noget, vi hos Lederne har arbejdet for længe.”

”Hvis travle forældre får mere overskud til at påtage sig opgaver uden for hjemmet, vil det også give et løft til samfundsøkonomien. Med et øget servicefradrag vil flere forhåbentlig få mere tid til karrieren, hvis de ønsker det.”

Potentiale blandt unge skal forløses

Lederne er enig med regeringen i, at vi skal forløse det store potentiale, der er blandt de 43.000 unge, som i dag hverken er i arbejde eller i gang med en uddannelse.

”Vi kan som samfund ikke acceptere, at så mange unge står uden for arbejdsfællesskabet. Alle unge fortjener at få den tilfredsstillende oplevelse, det er at bruge deres evner og at have noget meningsfuldt at stå op til om morgenen. Og virksomhederne har brug for dem.”

Lederne har de seneste år arbejdet målrettet for at få unge, der hverken er i job eller uddannelse, ud på arbejdsmarkedet. Gennem Lederalliancen har Lederne, sammen med DI og Cabi, hjulpet knap 100 unge til at komme i gange med et job og en uddannelse.

”Lederalliancen er en investering i de unge, som giver overskud til hele samfundet. Derfor noterer jeg mig med glæde, at regeringen vil afsætte 325 mio. kr. i 2025-2028 til et udspil med initiativer målrettet de 43.000 unge. Vi håber, at der ud af de midler afsættes penge til at fortsætte Lederalliancen. Vi ser frem til at bidrage med de løsninger, som lederne på arbejdspladserne kan tilbyde denne målgruppe."

Yderligere oplysninger:
Jesper Melgaard, pressechef i Lederne - mo.: 27 69 45 69