Cyklistforbundet og DI efterlyser cykelvenlige skatteregler i regeringens finanslovsforslag
Cyklistforbundet kalder det sammen med DI rigtig ærgerligt, at regeringen ikke har prioriteret en bruttolønsordning for cykler i sit finanslovsforslag. De to organisationer efterlyser cykelvenlige skatteregler, der er en nem og billig løftestang for styrket folkesundhed og reducerer trængsel på vejene.
Selv om der er store samfundsøkonomiske gevinster at høste, hvis flere cykler mere i hverdagen – bl.a. fordi øget fysisk aktivitet giver besparelse på det offentlige sundhedsbudget - er der i den danske skattelovgivning intet incitament hverken for den ansatte eller arbejdsgiveren til at fremme brugen af cykler frem for andre transportmidler. Danmark er blandt de eneste EU-lande, der ikke har sådanne skatteinitiativer til fremme af køb, leje eller leasing af cykler.
Derfor undrer Cyklistforbundet sig sammen med DI over, at regeringen ikke lytter til virksomhederne og arbejder målrettet for, at cyklen bliver brugt som løftestang for mere sundhed og mindre trængsel ved at flytte bilister over på cyklen.
Branchedirektør i DI Transport, Karsten Lauritzen, siger:
- Mange virksomheder vil gerne hjælpe deres medarbejdere op på cyklen, men deres muligheder er ret begrænsede. En mere cykelvenlig skattelovgivning har længe været et stort ønske fra erhvervslivet, og vi havde håbet, at regeringen ville prioritere det i næste års finanslov. Det er et forholdsvist billigt initiativ, som vil kunne få flere til at stille bilen i hverdagen og vælge cyklen til og fra arbejde, og derfor er vi da ærgerlige over, at det ikke er blevet prioriteret. Nu håber vi i stedet, at forslaget vil blive båret ind i finanslovsforhandlingerne af oppositionen.
Direktør i Cyklistforbundet, Kenneth Øhrberg Krag, siger:
- Vi er skuffede over, at der ikke er afsat midler til en cykelvenlig skattelovgivning. Danske virksomheder er optaget af sunde medarbejdere, og vi ved fra vores arbejde med rådgivning af virksomheder, at en løsning, hvor medarbejdere via lønnen får adgang til cykel på økonomisk favorable vilkår, står højt på virksomhedernes ønskeliste. Ud over sundere medarbejdere og dermed øget arbejdsudbud vil det også reducere trængslen og understøtte den grønne opstilling. Så regeringen burde prioritere anderledes.
For cykler findes der i dag ingen særordninger i stil med f.eks. firmabilbeskatningen eller arbejdsgiverbetalte pendlerkort, og cyklisme er derfor den eneste transportform som ikke understøttes direkte i skattelovgivningen. Det bør der ændres på og Cyklistforbundet og DI opfordrer nu oppositionspartierne til at arbejde for en løsning.
FAKTA:
- Ifølge Transportministeriets egne tal er den samfundsmæssige gevinst ved at erstatte en km i bil med en km på cykel er på 8,39 kroner. For elcykler er beløbet 5,36 kr. per km.
- Ifølge Det nationale Videnscenter for Cykelfremme betyder cykeltrafikken en samlet daglig gevinst på 47 mio. kr. og en årlig gevinst på 17,1 mia. kr. Det svarer ca. til prisen på 400 store vindmøller.
- Ifølge Dansk Industri vil det give over 235.000 færre sygedage og en samfundsøkonomisk sundhedsgevinst på 2,5 milliarder kroner, hvis danskerne cykler 10 % mere end i dag.
- Trængslen på vejene koster samfundet dyrt. Ifølge DI’s beregninger beløber de samlede trængselsomkostninger sig til mellem 29,5 og 31,5 milliarder kroner om året (2019-tal).
Kontakter
Jane KofodVicedirektør
Tlf:2217 5588jak@cyklistforbundet.dkJørgen SchlosserRedaktør og presseansvarlig
Tlf:27 52 43 25jsc@cyklistforbundet.dkBilleder
Følg pressemeddelelser fra Cyklistforbundet
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Cyklistforbundet
Er du ’prepper’, skal du huske cyklen18.12.2024 12:43:34 CET | Pressemeddelelse
Hvis strømmen er væk, er cyklen er et robust og pålideligt transportmiddel i en usikker tid.
Det bør være gratis at tage cykler med i Hovedstadens Letbane5.12.2024 12:42:53 CET | Pressemeddelelse
Med mindre end et år til åbningen af Hovedstadens Letbane opfordrer Cyklistforbundet til, at cykelmedtagning i letbanen gøres gratis. Det vil ikke alene gavne cyklister, men også fremme brugen af kollektiv transport og bidrage til en mere sammenhængende og fleksibel transportoplevelse i Hovedstadsområdet, mener Cyklistforbundet.
Cyklistforbundet: Brug cyklen, når I skal rapportere om bæredygtighed26.11.2024 05:30:00 CET | Pressemeddelelse
Husk nu cyklen, lyder det fra Cyklistforbundet i anledning af, at et direktiv fra EU fra i år motiverer mange store virksomheder til at være mere bæredygtige.
Undersøgelse: Bilister overser cyklister i ulykker21.11.2024 07:23:48 CET | Pressemeddelelse
Ny undersøgelse viser, at det skal være slut med at give cyklisters adfærd hovedskylden for ulykker, mener Cyklistforbundets direktør.
Ny undersøgelse: Tre ud af fire danskere møder mørkelagte cyklister på cykelstien18.11.2024 09:47:50 CET | Pressemeddelelse
Hvis du kører på cykelstien i mørket, er der risiko for, at du møder en cyklist, der ikke kører med lys på cyklen. Ifølge en ny undersøgelse har tre ud af fire danskere nemlig indenfor den seneste måned mødt en cyklist i mørket, som ikke havde lys på.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum