Storslået og gennemillustreret værk om vikinger

Nu udkommer Jesper Asmussens store, let tilgængelige og gennemillustrerede værk, Vikinger – hverdagsliv, gudetro og togter, om alle aspekter af vikingernes liv og verden – lige fra den nære dagligdag hjemme til deres kolonigrundlæggelser langt, langt borte.

Forfatter Jesper Asmussen fotografet siddende i et vikingeskib
Forfatter Jesper Asmussen er aktuel med storslået og gennemillustreret værk om vikingernes hverdagsliv, gudetro og togter ©Simon Knudsen ©Simon Knudsen

Vikinger – hverdagsliv, gudetro og togter udkommer d. 9. september. En dato, som, Jesper Asmussen forklarer, har stor relation til vikingetiden. Slaget ved Svølder fandt sted d. 9. september i året 1000. Slaget, der var en brutal kamp om magten i Norden, hvor Svend Tveskæg med hjælp fra svenske Olof Skødkonge og norske Erik Håkonson Ladejarl vandt over den norske konge Olav Trygvesen, er også kendt som Slaget ved Svold. Men Jesper Asmussen har valgt konsekvent at bruge de navne og stedsbetegnelser, som vikingerne selv anvendte, når han sætter ord på alt fra kunst til bersærkergang.

Vikingetiden er den sene del af jernalderen, og betegner et tidsrum i Nordens historie, hvor der i Danmark, Norge og Sverige opstod en fornyende, nysgerrig og kunstnerisk rig kultur, kendetegnet ved en helt særlig skibsteknologi, der havde afgørende betydning for kulturens udbredning. Vikingerne kom vidt omkring, og så langt væk som i Canada findes der spor efter deres togter. Værkets talrige landkort med byer og vandveje illustrerer alle de steder, hvor vikingerne og nordboerne færdedes – og alle steder benævnes med vikingernes egne navne.

Det er de arkæologiske fund selv og rekonstruktioner af dem, som danner grundlag for bogens mange håndtegninger, gengivet så tro mod originalerne som muligt for at kunne vise den rigdom og mangfoldighed, som kendetegner vikingernes kultur. Bogen er forfatterens hidtil mest ambitiøse, henvendt til alle der vil have en samlet fremstilling af vikingetidens kultur og historie.

Jesper Asmussen (født 1954) er forfatter til længere række af kulturhistoriske bøger om blandt andet Bornholm, Mølleåen, Gendarmstien, Hærvejen og Gudenåen. Vikinger – hverdagsliv, gudetro og togter er hans største bog til dato.

Fakta om værket:

Vikinger – hverdagsliv, gudetro og togter
Forfatter: Jesper Asmussen
Udgivelsesdato: 9. september 2024