1 ud af 5 dør af hjerte-kar-sygdom

Hjerteforeningen retter i ny landsdækkende kampagne fokus mod, at 1 ud af 5 dør af hjerte-kar-sygdom.

Hjerteforeningen lancerer kampagnen "1 ud af 5", der skal sætte fokus på antallet af tilfælde af hjerte-kar-sygdom. Michael Laudrup, Rikke Sevecke, Brian Mikkelsen og Sarah Mahfoud er blandt de medvirkende. Malene Nelting

1 ud af 5 danskere dør af hjerte-kar-sygdom. 670.000 danskere lever med en hjerte-kar-sygdom. Hvert år rammes ca. 65.700 danskere af en hjerte-kar-sygdom.

Det er skræmmende høje tal, og derfor sætter Hjerteforeningen nu i en ny landsdækkende kampagne fokus på hjerte-kar-sygdom. For få danskere er nemlig klar over, at hjerte-kar-sygdom er en dødelig sygdom, som kan ramme alle. Fx via blodprop i hjertet, hjertesvigt, hjerteklapsygdom eller hjerterytmeforstyrrelser.

En række kendte danskere har indvilget i at medvirke i kampagnen. Her fortæller flere af dem deres gribende historier om, hvordan hjertesygdom har haft indflydelse på deres liv. Enten i form af egen oplevet hjertesygdom eller som pårørende.

- Hjertesygdom er ofte meget indgribende i den enkeltes og de pårørendes hverdag, så det er meget vigtigt, at vi kontinuerligt holder fokus på at holde vores hjerter sunde. Vi kan heldigvis gøre rigtig meget selv ved at spise sundt og dyrke motion, men det er af stor vigtighed, at danskerne bliver mindet om, hvad de selv kan gøre, siger Anne Kaltoft, adm. direktør i Hjerteforeningen.

Kampagnen har blandt andet til formål at minde danskerne om, at 1 ud af 5 dør af en hjerte-kar-sygdom, og at det derfor er vigtigt at gøre en aktiv indsats for at mindske risikoen. Kampagnen kommer til at køre fra 1. september og året ud, blandt andet på sociale og digitale medier.

Blandt de medvirkende i kampagnen finder man fodboldikonet Michael Laudrup, erhvervsmanden Christian Stadil, Dansk Erhvervs direktør, Brian Mikkelsen, bokseren Sarah Mahfoud, sangerinden Maria Lucia, skuespilleren Johannes Nymark og den tidligere fodboldlandsholdsspiller Rikke Sevecke.

- Vi er meget taknemmelige for, at disse kendte mennesker alle har sagt ja til at fortælle deres egen hjertehistorie eller begrunde deres ønske om at medvirke. Det gør et stort indtryk på mig, og forhåbentlig vil det kunne være med til at få flere danskere til at få øjnene op for vigtigheden af at passe godt på hjertet. Vi har kun det ene, og det skal holde hele livet, pointerer Anne Kaltoft.

Mere end halvdelen over 55 år rammes af en hjerte-kar-sygdom. 1 ud af 5 dør af en hjerte-kar-sygdom. Det er ca. 12.000 danskere om året.

Læs mere på 1udaf5.dk

PRESSENUMMER 33 66 99 30

Hvis vi ikke lige svarer, så send gerne en mail i stedet.

Anne Kaltoft er adm. direktør i Hjerteforeningen.
Jacob Kjerumgaard