Cowi A/S

COWI øger lønsomheden med 46%

I årets første seks måneder øgede COWI sin lønsomhed (EBITA*-marginen) fra 4,8% til 7,0%. Samtidig fortsatte den organiske vækst med 7%, mens ordrebogen voksede med 546 millioner kroner til 6,3 milliarder kroner. ”Resultaterne afspejler, at vores kunder fortsat investerer massivt i den grønne omstilling, og at der er et stort behov for bæredygtige løsninger inden for infrastruktur, energi og byggeri,” siger COWIs CFO Natalie Shaverdian Riise-Knudsen.

CFO i COWI, Natalie Shaverdian Riise-Knudsen, fremlægger resultatet for første halvår af 2024.

For lidt over to år siden lancerede COWI en ny strategi, FUTURE-NOW, som skulle skabe vækst ved at fokusere på kernemarkederne i Skandinavien, Storbritannien og Nordamerika.

”Vi kan konstatere, at vi har skabt den ønskede organiske vækst ved at målrette vores ressourcer og investeringer. I det hele taget peger alle målepunkter i den rigtige retning. Vores lønsomhed er styrket markant, kundetilfredsheden er rekordhøj, og ordrebogen bugner som aldrig før,” siger Natalie Shaverdian Riise-Knudsen.

Og det er sket, på trods af at COWI er i gang med at transformere virksomheden.

”Vi er naturligvis stolte af, at COWI i dag ofte er den foretrukne partner til store, komplekse anlægsprojekter. Vi ønsker at bevare denne ledende position i fremtiden, hvilket kræver, at vi fortsat investerer massivt i at styrke vores kompetencer og viden, så vi forbliver relevante. Men vi skal også investere millioner i ny teknologi, som kan gøre os mere effektive. For at kunne gøre alt dette skal vi øge vores indtjening. Og det forudsætter, at vi transformerer COWI. For eksempel har vi netop implementeret en ny, fladere organisation, som gør os mere agile, styrker videndelingen på tværs af koncernen og reducerer vores omkostninger signifikant,” tilføjer hun.

Hun forudser, at COWI vil holde kadencen i resten af 2024.

”Trods geopolitiske spændinger og nogen inflation så ser jeg ikke, at det vil påvirke vores markeder negativt. Vores ordrebog vokser fint, og vi har masser af opgaver at kaste os over, så 2024 tegner til at blive et godt år for COWI,” slutter Natalie Shaverdian Riise-Knudsen.

Finansielle resultater for COWI-koncernen

+3 pct.

Antal medarbejdere den 30. juni

-1 pct.

EBITA* svarer til resultatet af primær drift før finansielle poster, resultat efter skat i associerede selskaber, skatter og afgifter, afskrivning af goodwill samt opkøbsrelaterede immaterielle anlægsaktiver og særlige poster.

Billeder

Om Cowi:

COWI er en rådgivningsvirksomhed med hovedkontor i Danmark og mere end 8.000 medarbejdere. Sammen med vores kunder, partnere og kollegaer arbejder vi for at forme en bæredygtig fremtid. Det gør vi ved i fællesskab at udvikle innovative løsninger, der øger livskvaliteten for mennesker i dag og mange generationer frem. Vores ydelser omfatter ingeniørteknik, arkitektur, energi og miljø. Med vores stærke tilstedeværelse i Norden, Storbritannien og Nordamerika og projekter i mere end 35 lande sikrer vi vores kunder fleksibilitet, når vi støtter dem i at opnå deres bæredygtighedsmål. Læs mere om COWI på www.cowi.com.

Følg pressemeddelelser fra Cowi A/S

Flere pressemeddelelser fra Cowi A/S