Green Innovation Makers - Business Skive

Det grønne arbejdsmarked: Sådan omsætter vi anbefalinger til praksis

Green Innovation Week omsætter anbefalinger fra analysen om fremtidens grønne arbejdsmarked fra CONCITO og Tænketanken Mandag Morgen til praksis sammen med virksomheder, organisationer og uddannelser. Senere på året udgives  erfaringerne via fire cases i samarbejde med Tænketanken Mandag Morgen.

Green Innovation Week 2023 - Biogas som energikilde

Et årshjul af bidrag og aktiviteter kulminerer i event

Efter tre lokale/regionale udgaver af Green Innovation Week forberedes der i disse dage et stort event i Skive, hvor deltagerne er unge under uddannelse og virksomheder fra hele landet. Eventet kulminerer med hundredvis af elevers, studerendes og virksomheders forberedelse af bæredygtige bidrag og aktiviteter, der tilsammen udgør eventets program og rammer. Green Innovation Week er dermed ikke bare en begivenhed; den er en metode til at forme fremtidens grønne arbejdsmarked ved at koble nødvendige grønne kompetencer direkte i uddannelsernes årshjul.

Med udgangspunkt i analysen om fremtidens grønne arbejdsmarked er arrangørerne dykket ned i afgørende kompetencer til det grønne arbejdsmarked. Via samarbejde med blandt andet erhvervsskolernes videnscentre, organisationer som Ungdomsbureauet, Partnerskabshuset Krydsfelt, Sustainable Change Makers, UNESCOs Verdensmålsskoler, Lærlinge for Bæredygtighed, Boss Ladies, uddannelserne og erhvervslivet selv, skabes der overgange fra uddannelse til det grønne arbejdsmarked via forskellige samarbejder og aktivitetsspor. Projektleder for Green Innovation Week, Louise Vilsgaard, forklarer:

”Vi gør den grønne omstilling konkret og i øjenhøjde på tværs af fag ved at koble den grønne omstilling fra virksomhederne ind i læringsmål på uddannelserne og omvendt. På den måde arbejder vi med at få de rette kompetencer ud på arbejdsmarkedet”.

Til Green Innovation Week oplever du blandet andet erhvervsuddannelsernes afgørende rolle i den grønne omstilling, fordi det her bliver meget konkret: Flere loungeområder er bygget i resttræ af tømrerelever, møbelpolstrerelever bidrager med hynder, der er designet og syet af reststoffer, der er fokus på bælg- og rodfrugter, når fødevareelever udfordrer deltagernes smagsløg og evner i køkkenet, på social- og sundhedsområdet er der fokus på, hvordan sanserne bygger bro mellem menneske og omverden, P2X-løsninger bliver konkrete via mini-udgaver af teknologierne og rollemodeller fra forskellige fag bidrager på scenerne og i hands-on aktiviteter, så man får den grønne omstilling helt ind under huden.

Senere på året udgiver arrangørerne i samarbejde med Tænketanken Mandag Morgen fire cases med inspiration til, hvordan der konkret arbejdes med at omsætte anbefalinger til praksis på tværs af uddannelser og erhvervsliv mv.

Green Innovation Week finder sted torsdag d. 26. september 2024 og er støttet af Tietgenfonden.

Om Tietgenfonden

Tietgenfonden støtter almennyttige aktiviteter, der fremmer virkelyst og vækst i erhvervslivet med særligt fokus på kvalitet og stolthed i håndværksfagene. Fonden uddeler årligt ca. 40 mio. kr.

Samlingspunkt for grøn omstilling

Green Innovation Makers er et samlingspunkt, der matcher uddannelser og erhverv for at sætte turbo på løsningsforslag, der bidrager til den grønne omstilling.

Vores Green Challenges er virksomheder og organisationers reelle grønne udfordringer, der kan anvendes direkte i undervisningen og innovationsforløb på erhvervs-, ungdoms- og videregående uddannelser.

Hvert år afholdes Green Innovation Week i uge 39, hvor aktiviteter og forløb før, under og efter bygger bro mellem uddannelser og virksomheder fra hele landet og kulminerer i en stor festival i Skive.

Følg pressemeddelelser fra Green Innovation Makers - Business Skive

Flere pressemeddelelser fra Green Innovation Makers - Business Skive

Fremtidens fødevarer: Unge under uddannelse viser vejen12.9.2024 10:31:28 CEST | Pressemeddelelse

Hvordan arbejder fremtidens ernæringsprofessionelle for en grønnere og sundere verden? I følge Kost- og Ernæringsforbundet kommer der til at mangle 3.700 ernæringsassistenter i 2034, hvilket svarer til, at omkring hver tredje stilling ikke kan besættes. Men hvad laver en ernæringsassistent og hvordan går bæredygtighed og innovation hånd i hånd med uddannelsen? Det får vi blandt andet svar på, når ernæringsassistentelever fra Nordic Food College, Uddannelsescenter Holstebro og projektet Growing Food(ies) inviterer til oplæg og aktiviteter under Green Innovation Week torsdag d. 26. september 2024 i Skive.

Forfatter og zero waste ekspert faciliterer tværfaglige samtaler mellem unge under uddannelse og erhvervslivet22.8.2024 10:55:49 CEST | Pressemeddelelse

Otte forskellige samtaler lyder fra scenen, når Green Innovation Week slår dørene op i Skive torsdag d. 26. september 2024. Forfatter og zero waste ekspert, Gittemarie Johansen, er i front til at moderere, facilitere og summere op, når det går løs med emner som: Bliv en del af fremtidens grønne arbejdsmarked, Grøn omstilling og teknologi - Der er brug for dig, og det kan kun gå for langsomt, IDG - Visualisering af dit grønne arbejdsliv, Sådan bygger vi holdbart, åndbart og nedbrydeligt, Fællesskabers rolle i den grønne omstilling samt Sådan får vi mere bæredygtig business- og det skal starte på uddannelserne.

Den populære Circular Design Camp afholdes i Skive14.8.2024 11:40:48 CEST | Pressemeddelelse

Den grønne omstilling skal eksekveres tværfagligt og ikke mindst i samarbejde med handlingsparate unge, der allerede under uddannelsen bliver klædt på til fremtidens grønne arbejdsmarked. Men hvordan? Drevet af en fælles mission hiver den populære Circular Design Camp teltpælene op og rykker til Skive i forbindelse med Green Innovation Week i uge 39. Her er op mod 250 studerende klar til at udvikle nye løsninger til konkrete udfordringer indenfor den grønne omstilling.