Carina Cassøe Krüth anker afgørelse: Vi skal stå sammen om at udvikle os som branche

Onsdag afgjorde appeludvalget i Dansk Ride Forbund, at man har ændret sin afgørelse i sagen, hvor Carina Cassøe Krüth var idømt en bøde på 5.000 kr. for at bruge pisk i en træning i 2022.

Carina Cassøe Krüth

Afgørelsen kommer som en stor overraskelse for Carina Cassøe Krüth, som gennem hele forløbet har lagt op til konstruktiv dialog med forbundet.

Jeg fik en bøde og en straf for min forseelse af Dansk Ride Forbund, og jeg har aldrig forsøgt at krybe udenom i forhold til hændelsen, der fandt sted for mere end to et halvt år siden. Som jeg tidligere har udtalt, er jeg meget ked af den situation, der sker på videosekvensen fra 2022. Det er en klar fejl og den er ikke repræsentativ for den måde, jeg har trænet eller træner heste på. Det har også været mit budskab i den dialog, jeg har lagt op til med Dansk Ride Forbund,” siger Carina Cassøe Krüth.

”Vi har at gøre med et forbund, som ikke vil stå ved sin egen afgørelse, men som på grund af pres udefra hæver en straf, som forbundet oprindeligt havde sat til en bøde. Selvfølgelig skal fejl have konsekvenser, og derfor havde jeg også fuld forståelse for den oprindelige afgørelse. Men jeg har meget svært ved at forstå, at en enkeltstående fejl, som jeg er meget ked af og som ligger flere år tilbage, nu får så store konsekvenser for min fremtid, ikke bare på det danske landshold - men i mit virke som professionel rytter, med en udelukkelse fra at kunne konkurrere i otte måneder. Derfor kommer jeg også til at appellere afgørelsen til DIF’s Appelinstans,” siger Carina Cassøe Krüth.

Aktuelt er der stor fokus på hestesporten, og Carina Cassøe Krüth har ved flere lejligheder hilst debatten velkommen og hæfter sig ved, at der er en bred erkendelse og villighed i branchen til, at sporten skal udvikle sig.

”Jeg vil gerne understrege, at jeg hilser debatten om hestenes velfærd velkommen, men jeg kan ikke lide, at rytternes retssikkerhed står og falder med et forbund, som ikke tør stå ved sine egne beslutninger. Der er en bred erkendelse i branchen om, at vi ikke har gjort tingene godt nok. Derfor skal vi også stå sammen om at udvikle os i den rigtige retning, og der er allerede sket meget siden 2022. Svaret er derimod ikke at skabe nervøsitet blandt rytterne ved at vælge den nemme løsning, som jeg synes, forbundet har gjort i min sag. ”

Carina Cassøe Krüth oplyser, at hun vil anke afgørelsen til DIF’s Appelinstans.

Ved yderligere oplysninger kontakt: cc@ckdressage.dk.

Carina Cassøe Krüth

Følg pressemeddelelser fra Carina Cassøe Krüth