Arkil og Kolding tager fat på ny omfartsvej

2,4 km helt ny omfartsvej er undervejs ved Kolding, efter at byrådet i flere perioder har arbejdet på sagen.

Det officielle første spadestik er netop taget af Koldings borgmester Knud Erik Langhoff (th.) og Jakob Ville, formand for Plan og Teknik. Arkil

Endnu engang tager Arkil fat på den eftertragtede disciplin, det er at anlægge en helt ny vej.

Denne gang er det ved Kolding, hvor 2,4 km helt ny omfartsvej nu er under opførelse. Efter at byrådet har arbejdet på sagen igennem flere perioder, kunne byens borgmester Knud Erik Langhoff i dag tage første spadestik sammen med Jakob Ville, formand for Plan og Teknik.

Der er flere forklaringer på, at projektet har været undervejs i længe. Dels er der prisen, som for denne første etapes vedkommende er budgetteret til 84 mio. kroner. Og så har det været nødvendigt at omprojektere undervejs, fordi grundvandet flere steder langs ruteføringen står meget højt.

For Arkils projektchef Kjeld Rasmussen var der da heller ingen tvivl om, at det gjaldt om at komme i gang med det samme, da kontrakten med Kolding Kommune var på plads.

"Det er jo ikke til at vide, om den kommende vinter bliver lige så våd som den forrige. Så nu gælder det bare om at udnytte det gode vejr, imens det er der," siger han.

Meget andet end asfalt

Forude venter der Kjeld og de ca. ti andre Arkil-medarbejdere, der bliver fast knyttet til projektet, et anlægsarbejde af betragtelige dimensioner. En ting er de 2,4 km vej, men dertil kommer 400 meter cykelsti, en helt ny rundkørsel, tre faunapassager, to regnvandsbassiner og afvanding langs hele ruten.

Den første milepæl bliver de 400 meter vej og dobbeltrettet cykelsti, der forbinder Sjølundvej med hovedvej 170. Som det er nu, skærer Sjølundvejen igennem byggepladsen, hvilket er med til at sænke arbejdet.

"Med den på plads, kan vi for alvor komme derudaf. Så det håber jeg på, at vi når hen mod slutningen af året," siger Kjeld Rasmussen.

Opstarten på projektet sker i øvrigt kort tid efter, at Arkil-kollegaerne på Sjælland afleverede tre km helt ny omfartsvej til Gribskov Kommune. Læs mere om det her.

Læs mere om baggrunden for Ringvej Syd hos Kolding Kommune her.

Arkil
De 400 meter imellem hovedvej 170 (bagerst) og Sjølundvej bliver den første milepæl.