Regeringen: Museer skal løfte fortællingen om Danmark som produktionsland

Med en millionbevilling på finansloven over de næste tre år til Produktionens Danmark skal danskerne øge kendskabet til landets industri, til produktionsvirksomhederne og til livet som faglært. Opgaven hviler på danske museer med Industrimuseet og Arbejdermuseet i spidsen. Gennem formidlingsaktiviteter, undervisning og opsamling af viden skal historien om Danmark som et produktionsland nyskrives.

Aktivitet på Arbejdermuseet
Aktivitet på Arbejdermuseet cc

”Det er utrolig vigtigt at vores børn og unge kender til både historien bag vores nuværende produktionsindustri, men også at industrien i dag adskiller sig meget fra tidligere tiders virksomheder og arbejdsforhold. Derfor er Socialdemokratiet og jeg glade for, at regeringen støtter Produktionens Danmark, som jeg er overbevist om vil bidrage til, at udskolingsklasser i hele landet vil få bedre forudsætninger for at forstå og kende industriens muligheder og også bidrage til at langt flere unge vælger en erhvervsuddannelse. På den måde skubber de involverede institutioner både til en stærkere historisk bevidsthed og fremtidens behov for langt flere faglærte.”

-Mogens Jensen, kulturordfører for Socialdemokratiet

Bevillingen lyder på 2,5 mio. kr. årligt i 3 år og kommer oven i 3 mio. kr. fra udlodningsmidlerne, der blev bevilget til projektet i år.

National selvforståelse skaber ringe i vandet
Det er ikke en nyhed, at Danmark mangler faglærte, både nu og i fremtiden. Der har heller ikke manglet initiativer og kampagner for at skaffe dem. Men der mangler stadig mange faglærte hænder, og antallet af ansøgere til erhvervsuddannelser er fortsat lavt. Det billede skal projektet Produktionens Danmark bidrage til at ændre ved at styrke industriens historie i den nationale fortælling og selvforståelse.

”Industri er i den kollektive bevidsthed alt det, vi er lykkelige for, at vi er kommet væk fra, så vi kan lave noget meningsfuldt. Men den fortælling er langt fra retvisende, og imødekommer hverken unges krav om identitetsskabende arbejde eller motiverer forældre til at pege deres børn i retning af en erhvervsuddannelse. Den vil vi gerne være med til at rokke ved.”

-David Holt Olsen, direktør på Industrimuseet

Mange forbinder i dag industri med dampmaskiner, arbejdsulykker og nedslidning. Og med en epoke, der sluttede i 1970’erne, hvor tusindvis af industriarbejdspladser blev flyttet til lavtlønslande. Herefter blev Danmark et videnssamfund, der lever af innovation og en befolkning med lange uddannelser. Mens produktionsindustriens lange og dynamiske rolle som kilde til velstand, grøn omstilling og perspektiver som faglig identitet, fællesskaber og stolthed fylder forsvindende lidt.

Skoleelever ud på industriarbejdspladser
Allerede nu er de første 500 skoleelever fra Aalborg, Herning, Horsens, Gladsaxe og Lyngby ved at gøre sig klar til at indtage industriarbejderpladser og blive klogere på den hverdag, der dagligt beskæftiger 300.000 danskere. Her kan de glæde sig til at knokle ved historiske samlebånd, programmere automatiske robotter i makerspaces og gå bag kulisserne i en moderne industriproduktion i deres eget lokalområde. Her venter bl.a. møder med automatisering, samspillet mellem forskere og faglærte og mellem produktion og innovation. Og det er langt fra tilfældigt, at projektet fra start fokuserer på netop børn og unge. Det er nemlig en målgruppe, som museerne er vant til at formidle til

”På museerne har vi godt fat i børn og unge. Og i vores særlige læringsrum kan vi motivere eleverne til at engagere sig, uddanne sig og gøre en forskel i verden. Vi vil skabe en åben og dannelsesorienteret dialog om, hvad Danmark er for et land og om sammenhængen mellem uddannelsesvalg og identitet. Og vi vil sikre, at den nyeste industri- og arbejderhistorie bevares og formidles på museerne for nuværende og fremtidige generationer.

- Søren Bak-Jensen, direktør på Arbejdermuseet

Produktionens Danmark er drevet af Industrimuseet i Horsens og Arbejdermuseet i København, men indsatsen sker i et bredt samarbejde med en række andre museer i landet, uddannelsesinstitutioner og virksomheder heriblandt Museum Midtjylland, Nordjyske Museer, Envases Danmark, Insero Horsens, PPG Gladsaxe.

Kontaktinfo:

Industrimuseet: Direktør David Holt Olsen, david.olsen@industrimuseet.dk, tlf. 50 60 09 74

Arbejdermuseet: Direktør Søren Bak-Jensen, sbj@arbejdermuseet.dk, tlf. 40 24 59 23

Følg pressemeddelelser fra Arbejdermuseet

Flere pressemeddelelser fra Arbejdermuseet

Jubel på Arbejdermuseet – Københavns Kommune fortsætter opbakningen13.9.2023 12:01:18 CEST | Pressemeddelelse

Arbejdermuseet har haft et fantastisk 2023. 40% flere besøgende har været igennem udstillingerne i Rømersgade og over 13.000 børn har allerede været med skolen til undervisning i det stemningsfulde museum. I foråret modtog Arbejdermuseet Europarådets Museumspris som det første danske museum nogensinde. Og nu giver Københavns Kommune et vigtigt tilskud til den videre udvikling.

Fri leg til frie børn i baggården14.6.2023 11:56:01 CEST | Pressemeddelelse

En vaskeægte baggård fra gamle dage. Arbejdermuseet bringer nu et stykke glemt bykultur tilbage og giver familier og skoleelever mulighed for at opleve en autentisk baggård, som den så ud i 1930’ernes København. Trang og smal og fuld af forbud for børn, men med rum til nysgerrighed, leg og fri fantasi. Børnenes Baggård er støttet af A.P. Møller og Hustru Chastine Mc-Kinney Møllers Fond til almene Formaal med 5,3 mio. kr. og har åbningsweekend for publikum d. 24. og 25. juni 2023.