Mange unge fravælger regning og garanti fra håndværkeren
Mange unge danskere er villige til at løbe en stor risiko, når de betaler kontant og siger nej til både regning og garanti, når håndværkeren har været på besøg. Det viser en ny undersøgelse, som YouGov har lavet for Gjensidige.

Når unge flytter hjemmefra, og måske endda træder ind på boligmarkedet som førstegangskøbere, følger der nye udgifter med lige fra en vaskemaskine på badeværelset til en radiatorskjuler, som skal håndlaves. Det kan være dyrt, og mange unge vælger at gøre brug af det, som mange i daglig tale kalder sort arbejde.
Faktisk har hver fjerde unge mellem 18 og 29 år inden for de sidste tre år betalt en håndværker sort og ikke fået en regning for det stykke arbejde, håndværkeren har lavet. Det viser en undersøgelse, som YouGov har lavet for Gjensidige.
Men selvom der er penge at spare ved at lade regningen udeblive, for eksempel når den nye vaskemaskine skal tilkobles på badeværelset, så er det af flere grunde en rigtig dårlig ide, siger skadedirektør i Gjensidige, Lene Rasmussen.
”Først og fremmest er det ulovligt, men når man som forbruger ikke modtager en regning, får man heller ingen garanti for det udførte arbejde. Det kan virke som en nem og billig løsning, men på den lange bane kan det blive utroligt dyrt, hvis der for eksempel sker en skade i forbindelse med renovering, og regningen ikke findes.”
Ikke kun regningen går tabt
Håndværkere er egentlig forpligtet til at tilbyde garanti på det stykke arbejde, som udføres for forbrugeren, men den garanti forsvinder, når regningen udebliver. Ifølge Lene Rasmussen er det ikke en risiko, der er værd at løbe, og hun råder derfor til at betale lidt ekstra, når de skal have håndværkere på besøg.
”Jeg forstår, at man måske særligt som ung og måske endda førstegangskøber, kan have et begrænset budget, men det kan aldrig betale sig at miste garantien og samtidig medvirke til skatteunddragelse. Når man får en regning, kan man med ro i maven vide, at man ikke er på kant med loven samtidig med, man har garantien, hvis der sker en skade.”
Garantien er for eksempel vigtig, hvis det efter noget tid viser sig, at der er problemer ved det stykke arbejde, som håndværkeren har udført. I værste tilfælde kan man hænge på en dyr erstatningssag, hvis man sælger boligen, og køberen finder skade på bygningen, som kan ledes tilbage til det stykke arbejde, man fik lavet uden en kvittering.
Om undersøgelsen:
Undersøgelsen er foretaget af © YouGov for Gjensidige i maj 2024 blandt 1.012 repræsentativt udvalgte danskere.
|
Har du betalt en håndværker sort inden for de seneste tre år? (18-29 årige) |
|
|
Ja |
25% |
|
Nej |
73% |
|
Ved ikke / Ønsker ikke at svare |
2% |
Nøgleord
Kontakter
Andreas MortensenKommunikationskonsulentGjensidige
Tlf:27 52 46 44am@gjensidige.dkGjensidige er et ledende nordisk skadeforsikringsselskab, som er noteret på Oslo Børs. Vi har ca. 4.500 medarbejdere og tilbyder skadeforsikring i Norge, Danmark, Sverige og Baltikum. I Norge tilbydes også pension og opsparing. Driftsindtægterne var 36 mia. NOK i 2023, mens forvaltningskapitalen udgjorde 148 mia. NOK.
Følg pressemeddelelser fra Gjensidige
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Gjensidige
Ny undersøgelse: Hver femte dansker laver ulovligt el- og VVS-arbejde30.10.2025 07:38:00 CET | Pressemeddelelse
En gør-det-selv video på Youtube kan virke hjælpsom og brugbar i øjeblikket. Men uden den tekniske viden og erfaring kan en lille fejl i installationen blive dyr og medføre konsekvenser.
Gjensidige i Danmark tilpasser organisationen for at sikre fremtidig konkurrencekraft28.10.2025 16:07:38 CET | Pressemeddelelse
Den danske forretning er vækstet markant, men væksten har også medført et for højt omkostningsniveau i Gjensidige Danmark. De seneste år er der arbejdet målrettet med at reducere omkostningerne og effektivisere organisationen. Målet er fortsat at sikre en sund og konkurrencedygtig forretning, der også fremadrettet vil levere attraktive løsninger til kunderne. Tilpasningen betyder en reduktion i antallet af stillinger med 145. Heraf er der sagt farvel til 75 medarbejdere og ledere, mens 70 stillinger ikke genbesættes. Derudover lukkes enkelte afdelinger, herunder kontoret i Aabenraa pr. 31.12.2025. “Det har store menneskelige konsekvenser, når vi må sige farvel til kolleger, og vi ved, at det skaber usikkerhed og bekymring hos mange. Det er ikke en beslutning, vi har taget let på. Derfor har vi gennem længere tid haft fokus på at reducere omkostninger på en række andre områder end bemandingen, blandt andet ved at konsolidere ældre IT-systemer, sænke driftsomkostninger og automatisere pr
Tendens: Danskere tager sygdom med på arbejdspladsen23.10.2025 07:43:00 CEST | Pressemeddelelse
Med vinterens sygdomsbølge på vej og en tendens til at gå på arbejde trods sygdom og “bide tænderne sammen”, kan der opstå situationer på arbejdspladser, hvor smitte spreder sig og trivslen udfordres.
Pas på solarieforbruget: Hvert andet solcenter har fået påbud14.10.2025 07:36:00 CEST | Pressemeddelelse
For høj UV-stråling, forkert ophængt sikkerhedsplakat eller manglende beskyttelsesbriller har det seneste år betydet, at hvert andet kontrollerede solcenter har fået påbud for at have overtrådt reglerne. Det viser nye tal som Sikkerhedsstyrelsen har udleveret til Gjensidige.
Ubehagelig overraskelse: 7 ud af 10 glemmer vigtigt ferietjek7.10.2025 07:35:00 CEST | Pressemeddelelse
Efterårsferien nærmer sig, og danskerne ser frem til sol og afslapning. Men midt i feriestemningen overser mange en vigtig detalje. Væggelus kan nemlig forvandle hjemkomsten til et mareridt.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum