Parkzone A/S

Danske virksomheder opmærker særlige parkeringspladser for at hylde paraatleter og mennesker med særlige behov

Danske Handicaporganisationer og ParkZone er gået sammen om initiativet “paraplads”, der hylder paraatleter og muligheden for, at alle mennesker med handicap eller særlige behov kan dyrke idræt. Støtteinitiativet er til fordel for Parasport Danmark.

Billede af fem handicappladser set oppefra. På pladserne er fem parapladssymboler, der viser badminton, bordtennis, basketball, kørestolsrugby og parapladslogoet, som et et klassisk handicapsymbol med et rødt hjerte.
Fem handicappladser er blevet til parapladser ved Handicaporganisationernes Hus i Høje Taastrup

Vi kender alle det klassiske handicapsymbol – kørestolen. Med et nyt initiativ får symbolet nu en ny betydning og et nyt udseende - kørestolen med et hjerte. Under navnet “paraplads” har Danske Handicaporganisationer og ParkZone videreudviklet det velkendte handicapsymbol til også at vise forskellige sportsgrene kendt fra parasporten på særlige opmærkninger på parkeringspladsen.

Formålet med initiativet er at gøre opmærksom på handicapparkering og hylde paraatleter såvel som mennesker med særlige behov. Håbet er, at danske virksomheder og organisationer vil dedikere handicappladser til parapladser, så de lyseblå symboler vil sprede sig ud over hele Danmark.

Danske Handicaporganisationers opbakning til idéen gør ParkZones administrerende direktør stolt.

”I ParkZone er der ikke langt fra tanke til handling, og vi var derfor glade for, at Danske Handicaporganisationer ikke tøvede, da vi kontaktede dem. Vi tror på, at mangfoldighed styrker vores virksomhed, og vi har selv medarbejdere med særlige behov. Derfor er vi meget stolte af at være initiativtager til parapladserne, der vil blive et begreb, som vil brede sig ud over hele landets handicappladser", siger Ronen Leon, administrerende direktør i ParkZone.

Et initiativ til fordel for Parasport Danmark

Danske Handicaporganisationer og ParkZone var enige om at donere overskuddet fra opmærkningen af de nye parapladser til Parasport Danmarks arbejde for, at alle mennesker med handicap eller særlige behov har mulighed for at dyrke idræt i et socialt fællesskab. Danske Handicaporganisationer er selv gået forrest og har fået opmærket fem båse ved Handicaporganisationernes Hus i Høje Taastrup – og de håber, at flere danske virksomheder følger efter.

”Vi vil gerne hylde de danske sportsudøvere, der er rejst til Paris for at give alt i deres sportsgren og kæmpe om medaljer. Vi vil også gerne sætte fokus på, at handicapparkeringspladser giver mange mennesker med handicap flere muligheder for at leve et selvstændigt liv. Vi håber, at mange danske virksomheder vil være med til at gøre netop de to ting og samtidig være med til at støtte parasporten i Danmark”, siger Katrine Mandrup Tang, direktør i Danske Handicaporganisationer.

Virksomheder, der er interesserede i at dedikere handicappladser til parapladser året rundt, kan læse mere om initiativet på  LinkedIn.dk/paraplads.

Fakta om parapladser

• Initiativet paraplads offentliggøres i anledningen af de paralympiske lege. Det søsættes som et løbende støtteinitiativ af ParkZone og Danske Handicaporganisationer. Målet er at få danske virksomheder og organisationer til løbende at dedikere handicappladser for at hylde parasporten.

• En paraplads er en særlig opmærkning af en handicapplads. Parapladserne har et særligt logo og derudover et skilt, som fortæller de parkerende, at de holder på en paraplads.

• Logoet for en paraplads er en kørestol med et rødt hjerte, hvilket understreger at det er et særligt initiativ, som både Danske Handicaporganisationer og ParkZone ser som en hjertesag.

• Ud over logoet er der udviklet særlige parapladssymboler for kørestolsrugby, badminton, bordtennis og basketball. Disse vil blive videreudviklet løbende, så de viser et bredere handicapbegreb, der går ud over personer i kørestol.

• Når en virksomhed opmærker en paraplads, doneres der mindst 1.000 kr. til Parasport Danmark, ligesom ParkZones normale avance for opmærkningen går ubeskåret til formålet.

Billeder

Billedet viser fem opmærkede parapladser ved Handicaporganisationernes Hus i Høje Taastrup
Download
Billedet viser Handicaporganisationers Hus i Høje Taastrup. Billedet er taget oppefra, så man kan se hele bygningen og hele parkeringsområdet.
Nyt støtteinitiativ hylder paraatleter og muligheden for, at alle mennesker kan dyrke idræt
Download
På billedet ses parapladsinitiativets logo. Logoet er en blå baggrund med et klassisk handicapsymbol med et rødt hjerte. Nederst på billedet er tre logoer (ParkZone, Danske Handicaporganisationer og Parasport Danmark). Under logoerne er et link til paraplads.dk
Bag initiativet står ParkZone og Danske Handicaporganisationer

Om ParkZone

ParkZone er et 100 % danskejet selskab med fokus på digitale parkeringsløsninger og med stærke kompetencer inden for parkeringsadministration, parkeringskontrol og sikkerhedsløsninger . Vi administrerer dagligt mere end 2.000 parkeringsområder med ca. 180.000 p-pladser og er dermed et af de førende parkeringsselskaber i Danmark. Virksomheden har kontorer i Rødovre, Kolding, Aalborg og Trondheim, Norge.

Om Danske Handicaporganisationer

Danske Handicaporganisationer (DH) arbejder for, at mennesker med handicap kan leve et liv som alle andre: Deltage, bidrage og være en del af fællesskabet. DH er fælles talerør for 36 handicaporganisationer, der tilsammen har ca. 400.000 medlemmer inden for alle typer af handicap.

Følg pressemeddelelser fra Parkzone A/S

Flere pressemeddelelser fra Parkzone A/S

ParkZone udnævner Ronen Leon til administrerende direktør29.2.2024 00:00:00 CET | Pressemeddelelse

Det danskejede selskab ParkZone udnævner ny administrerende direktør. Ronen Leon, der i oktober blev ansat som viceadministrerende direktør, overtager pr. 1. marts direktørstolen og får dermed ansvaret for både de danske og udenlandske aktiviteter. "Det er med stor glæde og taknemmelighed, at jeg overtager posten som administrerende direktør i ParkZone. Vi har et stærkt ståsted og ambitioner om yderligere vækst, bl.a. ved at udvikle flere produkter og services tilknyttet fremtidens parkeringsoplevelser og det ser jeg frem til at stå i spidsen for", fortæller Ronen Leon. Han kommer med mere end otte års erfaring fra Securitas Danmark, senest som direktør for patruljevagtområdet, og før det var han bl.a. i Verisure og teleselskabet 3. ParkZones grundlægger, medejer og administrerende direktør gennem 20 år, Torben Holritz Juhl, fortsætter i virksomheden som kommerciel direktør. Om udnævnelsen af Ronen Leon siger han: "Det er absolut en fornøjelse at se Ronen videreudvikle ParkZone. Vores