Metal Luftfart: Styrket SAS sikrer stabilitet og vækstmuligheder

Efter to år med usikkerhed og konkursbeskyttelse er SAS nu på vej ud på den anden side. Henrik Nipper, afdelingsformand for Metal Luftfart, som organiserer piloter, kabinepersonale og flyteknikere i SAS, er glad for udsigterne til ro og stabilitet for medarbejderne og ser frem til udviklingsmulighederne.

”Medarbejderne i SAS har været igennem en turbulent periode med stor usikkerhed, men vi ser nu fremad. Det er afgørende, at der nu skabes ro og stabilitet, så vi igen kan fokusere på at udvikle SAS,” siger Henrik Nipper om SAS’ udtræden af Chapter 11.

Sikring af arbejdspladser

Med den nye ejerkreds bestående af Air France-KLM, Castlelake og Lind Invest, samt skiftet til Skyteam 1. september 2024, er der grobund for at styrke SAS.

”Københavns Lufthavn er en vigtig hub for erhvervslivet og produktionsdanmark, som er afhængige af gode forbindelser til udlandet. SAS er en vigtig faktor i den ligning. Det er derfor glædeligt, at Københavns Lufthavn forbliver hub og sikrer arbejdspladser ikke kun i luftfartsbranchen, men også i andre brancher,” siger Henrik Nipper.

Åben dialog

Ift. samarbejdet med ledelsen siger Henrik Nipper:

"Vi håber på en god og åben dialog mellem tillidsrepræsentanterne, ledelsen og de nye ejere fremadrettet. Vi er klar til at bygge videre på den fælles ambition om at sikre en stærk fremtid for SAS til gavn for både SAS, medarbejderne og samfundet."

Henrik Nipper, formand for Metal Luftfart