Den argentinske rapsensation Trueno kommer til Danmark

Trueno er med raketfart blevet en central figur på den Sydamerikanske rapscene, hvilket han understregede på årets Roskilde Festival med en hæsblæsende koncert. Til næste år inviterer han igen med til argentinsk rapfest, når han indtager Store Vega 27. februar.

Trueno
Trueno Foto: JULI GARCIA FOTOGRAFIA

Inden han var fyldt 20 år, havde Trueno, der har det borgerlige navn Mateo Palacios Corazzina, allerede etableret et navn for sig selv på freestyle rapscenen i hjemlandet Argentina.

I 2020 udgav han sit debutalbum Atrevido, hvor hans kække, humoristiske og kvikke stil sikrede ham, at intet mindre end ni af albummets ti sange endte i top-50 på Spotify Argentina. Singlen ”Mamichula” fra selvsamme album, der var et samarbejde med andre fremadstormende stjerner som Alemán, WOS og Nicole & Bizarrap, har i skrivende stund over 500 millioner afspilninger på YouTube, og tilbragte de første seks måneder i top-50 på Spotifys Global Top200.

På albumefterfølgeren Bien O Mal fra 2022 udfoldede Trueno sin kunstneriske modenhed og dybde med en samling sange, der blandt andet var opråb mod korruption, diktatur, økonomisk ulighed og politivold i Latinamerika. Albummet sikrede ham blandt andet en Latin Grammy nominering og sendte ham afsted på sin første verdensturné.

Rapsensationen besøgte senest Danmark til sommerens Roskilde Festival, hvor han gav publikum en lektion i sit både feststemte, følsomme og politiske bagkatalog. I 2025 er den argentinske stjerne igen klar til at sætte streg under, at han er på vej mod toppen af sin karriere. Oplev ham live i Store VEGA til februar.

TRUENO
27. FEBRUAR 2025 – STORE VEGA, KØBENHAVN