Ny millionindsprøjtning skal give danske iværksættere bedre adgang til det amerikanske marked

Sammen med Kaplak Ventures og foreningen Catalyze sætter Industriens Fond nu yderligere skub i projektet ‘Climate Tech Catalyzer’, der skal sende flere grønne startups til USA for at møde amerikanske ventureinvestorer og virksomhedspartnere - og dermed styrke dansk eksport af grøn teknologi til et af verdens største markeder.

Flere danske startups skal have hjælp til at få fodfæste på det amerikanske marked.

Indgangen til det amerikanske marked skal faciliteres af erfarne kræfter i dansk erhvervsliv med kendskab og netværk på den anden side af Atlanten.

“Det store politiske fokus på at accelerere den grønne omstilling af det amerikanske samfund medfører stor efterspørgsel på løsninger, der kan gøre en reel forskel i klimakampen. Her skal vi sætte Danmark på landkortet og sikre, at de dygtigste danske green-tech startups hjælpes til at udnytte mulighederne. Det kan gøre hele forskellen og trække et spor af flere danske virksomheder med sig. Det er bevæggrunden for, at vi nu udvider Climate Tech Catalyzer-programmet,” siger adm. direktør i Industriens Fond Thomas Hofman-Bang

Flere danske startups skal blive globale, grønne vækstvirksomheder

Climate Tech Catalyzer er målrettet startups, der har nået et vist modenhedsniveau og er klar til at skalere deres aktiviteter internationalt. Gennem programmet vil de udvalgte virksomheder få adgang til nøgleaktører på det amerikanske marked, som aktivt søger innovative løsninger til at tackle miljømæssige udfordringer. Ambitionen er at skabe en motorvej for startups og scale-ups, der har potentialet til at opnå global vækst med afsæt i grøn omstilling.

Climate Tech Catalyzer bygger på erfaringer fra et pilotprojekt, der løb i det tidligere forår 2024, hvor 10 grønne startups deltog i strategisessioner med eksperter, blev introduceret til potentielle investorer og nu har fået det første fodfæste på det amerikanske marked.

“Kampen mod global klimaforandring er den største forretningsmulighed i min levetid. Det er tid til, at en ny generation af danske virksomheder skalerer internationalt, drømmer stort og fremmer bæredygtige ‘best practises’, så alle virksomheder i nær fremtid bliver klimavirksomheder,” siger Jim Hagemann Snabe, formand for Siemens og medstifter af Kaplak Ventures.

Programmet løber fra slutningen af 2024 og ind i begyndelsen af 2026. Opstarten er i København og kulminerer i en eksklusiv showcase-begivenhed i New York.

"Climate Tech Catalyzer er mere end et program - det er en platform. En platform, der tilbyder en sjælden mulighed for amerikanske investorer og virksomhedsledere at forbinde sig med danske startups, der er i spidsen for klimainnovation," sagde Jesper Lok, formand for Kaplak Ventures og fortsætter:

"Ved at starte i København og afslutte i New York City bygger vi en bro mellem to dynamiske økosystemer, der gør det muligt for startups at danne betydningsfulde partnerskaber og udbrede deres teknologier globalt."

Om Climate Tech Catalyzer

• Climate Tech Catalyzer er en accelerator, som med en håndholdt indsats, matcher danske green-tech startups med amerikanske ventureinvestorer

• Programmet er udviklet af Industriens Fond, Kaplak Ventures og foreningen Catalyze

• I det såkaldte ‘andet rul’, som lanceres nu, er det ambitionen at sende 40 startups afsted til USA.

• Projektet er støttet med 2,7 mio. kr. Fra Industriens Fond

• Læs mere om projektet her

• Der kan ansøges direkte her

Første studie af kvindelige angel investorer viser et kapital- og ressourcestærkt investorsegment28.5.2024 08:00:00 CEST | Pressemeddelelse

Angella Invest lancerer nu Danmarks første analysestudie af kvindelige angel investorers investeringsadfærd, muligheder og barrierer. Studiet, der er udarbejdet i samarbejde med Tænketanken EQUALIS og støttet af Industriens Fond, har til formål at skabe viden og identificere mulige tiltag, der kan fremme antallet af kvindelige angel investorer. I dag er 9/10 angel investorer mænd.