Evida

Gasforbruget steg 8 % i første halvår af 2024

Evida har kigget nærmere på tallene bag det danske gasforbrug i første halvår af 2024. Gasforbruget er steget på tværs af alle kundetyper.

Det danske gasforbrug er steget med 8 procent i første halvår af 2024 sammenlignet med samme periode i 2023.

955 mio. Nm3. Så meget gas har Evidas cirka 330.000 kunder brugt i løbet af de første seks måneder af 2024. Sammenlignet med første halvår af 2023 er det en stigning på 8 %. Gasforbruget kan blandt andet variere år for år, afhængig af om vejret har været koldere eller varmere. Hvis man tager højde for dette, så kan 1 % af stigningen forklares med koldere vejr, mens de resterende 7 % skyldes andre faktorer.

Vi har haft et par usædvanlige år i hele energibranchen. Særligt i 2022 ændrede gasforbruget sig markant som konsekvens af energikrisen. Det fik priserne til at stige og fik mange til at spare på gassen eller helt skifte til en anden varmekilde end gas. Siden har forbruget stabiliseret sig igen,” siger Sune Holm, COO i Evida.

Evidas kunder kan deles op i tre kategorier, der alle har oplevet en stigning i 2024 sammenlignet med samme periode året før.

Fordelingen i det danske gasforbrug. Data: Evida

Det er varmeforsyningen, der har haft den største stigning med 14 %. Heraf kan 3 % forklares med forskelle i udetemperaturen, mens de øvrige 11 % har en anden årsag.

Hos kundegruppen private og mindre erhverv er gasforbruget steget 6 %, hvoraf 1 % kan forklares med forskelle i udetemperaturen.

Slutteligt kan der ligeledes ses en stigning hos øvrige erhverv på 6 %. Disse bruger gassen som led i deres produktion, hvormed den ikke er afhængig af vejret.

Biogas har sparet atmosfæren for over 700.000 ton CO2

Biogassen spiller en vigtig rolle i den grønne omstilling af gassystemet.

I første halvår af 2024 blev der produceret 322,2 mio. Nm3 biogas, mens biogasandelen ift. forbruget i samme periode udgjorde 34 %.

Det er på niveau med året før, hvor der i samme periode blev produceret 314 mio. Nm3 og biogasandelen udgjorde 35 %.

Biogassen fortrænger naturgas, og i årets første seks måneder har det reduceret CO2-udledningen fra gasdistributionssystemet med ca. 732.718 ton CO2. Det svarer til den årlige CO2-udledning fra mere end 56.000 danskere.

Evida arbejder hver dag for den grønne omstilling af metangassystemet ved at koble biogasanlæg på systemet og sørge for, at biogassen kan strømme frit.

Om Evida:

Evida skaber forbindelse i den grønne omstilling. Vi er som Danmarks gasdistributionsselskab en del af den kritiske infrastruktur, hvor vi har ansvaret for det 18.000 km lange gassystem, der forgrener sig til det meste af landet. Evida overvåget gassystemet i døgndrift året rund for at sikre et sikkert, stabilt og effektivt system. Vi tilkobler biogasanlæg og forbereder os på fremtidens infrastruktur CO2 og brint, der alle er vigtige brikker i den grønne omstilling af energisystemet.

Følg pressemeddelelser fra Evida

Flere pressemeddelelser fra Evida

Nyt CCS-partnerskab forbinder havne, rørledninger og platforme21.6.2024 08:47:17 CEST | Pressemeddelelse

Forestil dig en fremtid, hvor skibe lægger til i Fredericia Havn lastet med indfanget CO₂, der skal lagres sikkert og permanent i den danske del af Nordsøen. Det er ambitionen med en ny partnerskabsaftale, som lanceres i dag mellem TotalEnergies Denmark, Evida og Associated Danish Ports (ADP), som understøtter de nationale målsætninger for CO₂-reduktion og planerne for fangst og lagring af CO₂.