DM i traktortræk indtager Sjælland

Lørdag den 7. september omdannes trækbanen i Fjenneslev, Sydvestsjælland til en begivenhed ud over det sædvanlige. Lige netop dér vil landets bedste trækkere dyste i Full Pull og podiepladser til intet mindre end DM i traktortræk 2024.

Knap 100 trækkere fra hele landet deltager når danmarksmesterskaberne i traktortræk kommer til Sjælland den 7. september. DM i traktortræk afholdes hvert år et nyt sted i Danmark. Det er dog ikke siden 2018, at der sidst var DM i traktortræk på Sjælland, men det gør ikke arrangørgruppen, som i år består af frivillige fra Region Øst, LandboUngdom, mindre forberedte.

” Vi er så godt som klar og glæder os til at få DM i traktortræk til Sjælland,” siger Peter Søgård, der er regionrådsformand i region Øst LandboUngdom, og en af tovholderne på den store begivenhed.

”Der kommer til at være alt det der skal være til et traktortræk og DM. Det bliver en hyggelig familiedag og også masser af hestekræfter til tilskuerne,” fortæller Peter Søgård.

Traktortræk trækker stadig

Den noget usædvanlige sport tiltrækker fortsat både trækkere og tilskuere. Når de flere end 34 lokale traktortræk afholdes landet over forud for DM, tiltrækker det samlet flere end 70.000 tilskuere, der vil se hestekræfter, action og full pull. Det er ved disse lokale træk, at trækkerne kvalificerer sig til danmarksmesterskabet, som også normalvis tiltrækker ca. 5000 tilskuere på dagen. Det glæder da også de mange frivillige, der hvert år står for både de lokal træk og danmarksmesterskabet, at der fortsat er opbakning til sporten og arrangementerne.

”Det er tilfredsstillende at lave så stort et arrangement som DM. Det er fedt at kunne afvikle så stort et arrangement, hvor folk bare er glade,” fortæller Peter Søgård som også selv ser frem til dagen:

”Jeg glæder mig til dagen. Det er bare en fed dag,” afslutter Peter Søgård.

Som noget særligt vil de mange tilskuere ved DM i år kunne forevige oplevelsen ved at lave deres helt egen DM i traktortræk T-shirt.

Peter SågårdRegionrådsformand og tovholder på DM i traktortræk 2024

Tlf:40 20 09 63