Enighed på tværs af generationer: Sådan er den gode leder
Der er flere ligheder mellem de forskellige generationers syn på arbejdslivet, end de senere års debat om ikke mindst Generation Z har kunnet give indtryk af, viser ny, omfattende analyse.

Det har de senere år lydt, at nutidens unge har markant andre krav og forventninger til det gode arbejdsliv end deres ældre kolleger.
Men nu viser en omfattende generationsanalyse, at de forskellige generationer på mange punkter ser ens på arbejdslivet – også når det kommer til, hvad der kendetegner den gode leder, skriver Lederstof.dk.
Analysen er lavet i anledning af Ledernes 125-års jubilæum, og er den hidtil mest omfattende af sin art herhjemme. Den er baseret på besvarelser fra omkring 5.000 ansatte i primært det private, som aldersmæssigt fordeler sig over fire generationer – fra de unge i generation Z over de mere etablerede i Generation Y og X til de ældre i Baby Boomers-generationen.
Besvarelserne viser, at nok er der forskelle på generationerne, men på flere områder er der enighed på tværs. Blandt andet gælder det for alle generationer, at løn og en sund balance mellem arbejde og fritid vil være det vigtigste, hvis de skulle søge nyt job. Særligt stor enighed er der dog om, hvad der gør den gode leder.
Bløde kompetencer dominerer
Både de unge og de ældre generationer ønsker ledere, der er ’retfærdige’, ’ansvarlige’ ’samarbejdende’ og ’empatiske’, mens kompetencer som ’handlekraftig’ og ’uddelegerende’ anses som mindre vigtige. Det er med andre ord de mere bløde ledelseskompetencer, som deltagerne i undersøgelsen fremhæver som de væsentligste.
Det glæder Ledernes administrerende direktør, Bodil Nordestgaard Ismiris, at analysen viser, at god ledelse overordnet set opfattes ens på tværs af generationer, for det matcher både hendes eget indtryk, og det som Lederne står for.
"Som leder er det vigtigste at kunne skabe resultater. Det kræver nogle gange svære valg, og du kan ikke altid gøre alle glade. Men en god leder lytter til sine medarbejdere, formår at rumme og bruge medarbejdernes forskellighed og anerkender dem for deres indsats – uanset hvilken generation de tilhører," siger Bodil Nordestgaard Ismiris, der håber, at analysen kan være med til at aflive nogle myter.
"Der har været talt og skrevet meget om, hvad der kendetegner de enkelte generationer. Ikke mindst de unge i Generation Z. Men når man ensidigt fokuserer på enten de unge, de ældre eller dem midt imellem, så risikerer man at grave grøfterne mellem generationer større, end de i virkeligheden er," siger hun.
Også forskelle
Analysen bygger på et særdeles stort datagrundlag, indsamlet på tværs af alder, sektorer og uddannelse. Og det har gjort det muligt at optegne mønstre på tværs af og indenfor de forskellige generationer, forklarer Mille Urioste, seniorkonsulent i analyse- og konsulentbureauet Moos-Bjerre, som har gennemført analysen for Lederne.
Hun understreger, at der indenfor de forskellige generationer selvfølgelig vil være nogle, der ser anderledes på arbejdslivet end det store gennemsnit.
"Det er de generelle tendenser, vi udpeger, som kan være nyttige i forhold til at forstå de forskellige generationer. Men det er i sagens natur ikke alle, der falder ind under det store flertal. Det skal man holde sig for øje – ikke mindst som leder," siger hun til Lederstof.dk, som er et digitalt medie om livet med ledelse.
Det er ikke alt, som de forskellige generationer ifølge analysen vægter lige højt. Blandt andet lægger flere unge vægt på, at deres leder har sociale kompetencer og giver mulighed for faglig sparring. Omvendt er det vigtigere for de ældre generationer at have en stor grad af autonomi i opgaveløsningen.
Og sådan har det nok altid været, mener Mille Urioste. Det er således næppe et særtræk ved de generationer, som er på arbejdsmarkedet netop nu.
"Der er oplagt, at hvis man er ung, så har man et stort behov for støtte og sparring, mens de ældre og mere rutinerede foretrækker selv at kunne bestemme over, hvordan de griber opgaverne an," siger hun.
En kompleks opgave
Frank Meier, ph.d. og lektor i ledelse på CBS, hilser Ledernes generationsanalyse velkommen.
"Ledelsesopgaven er af kompleks størrelse, som hele tiden ændrer sig. Og derfor har vi brug for undersøgelser, der som denne ikke bare gentager de samme spørgsmål, som bliver stillet i de årlige APV’er, men som også omfavner de emner, der er oppe i tiden," siger han til Lederstof.dk og peger på inklusion som et af de aktuelle emner, som analysen sætter fokus på.
Frank Meier advarer om, at ny viden ikke må føre til en liste med nye krav til lederne, som i forvejen har meget at leve op til.
"Kravene til ledere er større end nogensinde før. De skal levere på bundlinjen, være gode menneskekendere og skal igennem grundige evalueringer af alt, hvad de foretager sig. Det handler om se på, hvad der er vigtigt at fokusere på, og hvad, der måske kan træde lidt mere i baggrunden," siger han.
Nøgleord
Kontakter
Yderligere oplysninger:
Lise Møller Aarup, presserådgiver hos Lederne - mo.: 24 23 51 50
Følg pressemeddelelser fra Lederne
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Lederne
Fire ledere nomineret til kåringen af Årets Leder 20252.10.2025 09:19:24 CEST | Pressemeddelelse
Fremsynethed og omstillingsparathed er nogle af de ledelsesmæssige styrker, som kendetegner de fire nominerede, siger Ledernes administrerende direktør, Bodil Nordestgaard Ismiris, der også er medlem af juryen.
KORR.: Fire ledere nomineret til kåringen af Årets Leder 20252.10.2025 09:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Fremsynethed og omstillingsparathed er nogle af de ledelsesmæssige styrker, som kendetegner de fire nominerede, siger Ledernes administrerende direktør, Bodil Nordestgaard Ismiris, der også er medlem af juryen.
Generationsanalysen 2025 - unik viden om ledere29.9.2025 06:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Lederne tager ansvar for både for bundlinjer, diversitet og klima. Og de vurderer deres ansvar for trivsel højt - også højere, end medarbejderne forventer. Det viser tal fra Generationsanalysen: Lederes trivsel og arbejdsliv 2025, som offentliggøres i dag
Kvinder driver beskæftigelsesfremgangen frem mod folkepensionsalderen19.9.2025 06:00:00 CEST | Pressemeddelelse
En ny analyse fra Lederne viser, at kvinder i stigende grad bliver længere på arbejdsmarkedet – og nu står for hovedparten af fremgangen i beskæftigelsen blandt de 60-66-årige.
Klar kommunikation og støtte er central for Novo-ansatte16.9.2025 12:47:45 CEST | Pressemeddelelse
Det er en usikker tid for ansatte hos Novo Nordisk, som venter på at få besked om, hvorvidt de er blandt de cirka 5.000, der bliver opsagt de kommende uger. For at give medlemmerne mulighed for at stille spørgsmål og få rådgivning inviterer Lederne alle Novo-ansatte medlemmer til et digitalt stormøde. Her bliver der sat fokus på rettigheder, fremtidsperspektiver og håndtering af usikkerhed. ”Selv erfarne ledere kan komme i tvivl, når deres eget job eller deres teams fremtid er på spil. Vores opgave er at give dem redskaber og tryghed til at stå stærkt – både hvis de bliver opsagt, og hvis de fortsætter i rollen som ledere,” siger Pernille Erichsen, vicedirektør for ledelse i Lederne. Hos Lederne – der har omkring 1.000 medlemmer ansat i Novo – understreges det, at det ikke kun er de fyrede medarbejdere, men også de tilbageværende, der har brug for støtte og klarhed. ”Når så mange dygtige kolleger står til at forsvinde, påvirker det hele organisationen. Lige nu lever alle med en massiv
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum