Årets (nye) gang i haven: En oplagt årstid at gå amok i haven – og ruste den til de store vejrudsving

Klimaforandringerne har ændret årets gang i haven, og få ting er i dag, som da vi voksede op. Haveselskabet har derfor lavet en guide til, hvad du kan gøre måned for måned, nu hvor tommelfingerregler som at klippe hæk før Skt. Hans og beskære roser til dronningens fødselsdag ikke længere dur. Her får du inspiration til gode gøremål i haven i september.

Netop nu kan du høste frø fra mange af sommerens blomster – og så behøver du ikke købe nye frø næste år. Haveselskabet/Mia Stocholm

Årets første efterårsmåned er over os, og det betyder, at der er masser at tage sig til i haven. Også gøremål, som vi har været vant til at gøre på andre tider af året. Der er græs, der skal slås og frø, der skal sås. Men også kartofler, der nu skal op tidligere end i traditionens kartoffelferie, og planter, der skal plantes.

I foråret stod tusinder af haver under vand eller havde så våd jord, at det var umuligt at plante nyt. Mange måtte derfor udskyde de store planteprojekter. September er særdeles velegnet til at plante nyt i haven, siger Anja Kelvin, anlægsgartner, køkkenhaveentusiast og gartner i Haveselskabets Have på Frederiksberg.

Haveselskabet er en non-profit forening for haveejere med medlemmer over hele landet, som gennem mere end 150 år har arbejdet for at give haveejerne den nyeste viden om haven. Herfra lyder det, at det er nu, du skal i gang med dine planteprojekter.

”I år var der mange, der på grund af meget regn ikke kunne plante i foråret, som de måske tidligere har været vant til, men så er det jo heldigt, at efteråret er her nu, for det er en oplagt årstid at gå amok i haven. På den gode måde, altså,” siger Anja Kelvin.

Vi skal vænne os til at plante i efteråret

Fik du ikke i august set på, om der er hjørner af haven, som har stået under vand i årets løb, eller hvor det ofte er særligt tørt, er det en god idé at gøre det nu, tilføjer hun.

Det ekstreme vejr, som vi har oplevet de seneste år, skal vi forberede os på at se mere til i fremtiden. Derfor anbefaler Haveselskabet, at vi gør vores haver mere robuste. Det gælder om at have mange forskellige planter i haven og netop huske de hjemmehørende arter, som er mere hårdføre, men også om at huske at skabe skygge for både mennesker, dyr og planter og tænke på at samle regnvand op til brug i tørkeperioder. Når vi går i haven nu, er det derfor en god idé at have et forandret klima med i overvejelserne. September er et godt tidspunkt at tage en runde i haven og se, om noget skal ændres.

Mange er vant til at plante nyt i foråret, men det tidlige efterår er ideelt. Her kræver planterne ikke lige så meget vanding. Samtidig når de at sætte de første rødder inden vinteren og kan derfor nemmere forsynes sig selv med vand, når det bliver forår.

”September og oktober er oplagte måneder at sætte nye planter i haven, og derfor er det godt at få det sidste planlagt nu. Der er mange gode havedage foran dig, så læn dig tilbage og læs mere om, hvad du kan bruge september på i haven,” siger Anja Kelvin.

Deling af staude med spade. Haveselskabet/Birgitte Borgensgaard

Her får du 5 af Haveselskabets gode gøremål i haven i september

1. Del stauderne

September er en ideel måned til at dele havens stauder, især dem der blomstrede i foråret og forsommeren. De fleste stauder vokser væk fra centrum, og mange bliver på et tidspunkt mere eller mindre døde i midten. Så er det på tide at grave dem op, dele dem, kassere det døde og genplante resten i haven eller i potter til senere udplantning. Det er bedst at gøre i foråret og efteråret. Det er lidt forskelligt, hvor lette de forskellige stauder er at dele. Nogle kan blot trækkes op af jorden og plantes på ny, andre kan rives fra hinanden, og nogle har så tæt et rodsystem, at de skal have hjælp fra en spade. Ved at dele dine sunde stauder får du flere af de planter, som du med sikkerhed ved, trives i din have, og det hjælper til at gøre haven frodig.

Har du ikke allerede stauder, der kan deles, er det en glimrende anledning til at besøge et havecenter eller en planteskole og købe nogle. De fleste steder kan de vejlede dig i plantevalget, hvis du er nybegynder.

Søndag d. 8. september er det Havens dag, og mange havecentre gør noget særligt ud af netop denne dag.  Så det er oplagt at lægge vejen forbi det lokale havecenter og få en snak med de dygtige gartnere, som kan give gode råd om planter til din have.

2. Forny krukkerne

Sommerblomsterne, der blev plantet i krukker i maj/juni, har blomstret uafbrudt i 3-4 måneder nu, og de ser måske efterhånden lidt halvvisne og forvoksede ud. Det er tid til at udskifte dem med efterårsblomstrende asters, pyntekål, lyng, sankthansurt eller små stedsegrønne buske, der kan pynte til ud på vinteren. Har du et frostfrit drivhus, kan mange af sommerblomsterne overvintre der, og næste år vil de kunne sættes ud igen.

3. Slutspurt på sneglejagt

Havens snegle lægger flest æg i august og september, og mange snegle overvintrer også, især de unge. Så hvis du gerne vil begrænse antallet af snegle i haven næste år, kan det betale sig at gøre en indsats nu – eller blot fortsætte sommerens indsats. 2024 har været et stort snegleår, og mange tusinde haver har været hårdt plaget. Sneglene begynder – afhængig af vejret – at lægge de første æg i sensommeren eller det tidlige efterår. Det kan derfor være en god idé at gå en daglig runde i haven og indsamle og aflive de uønskede snegle og ødelægge deres mælkehvide æg. Tidlig morgen eller aften, inden det bliver henholdsvis helt lyst og helt mørkt, er gode tidspunkter at gå på sneglejagt. Tag en pandelampe på, så vil du se mange flere, end du tror (og ønsker). Gå på jagt efter snegle og æg på fugtige steder.

4. Tag kartoflerne op

Det er en god idé at grave kartoflerne op, inden jorden bliver for tung og klæbrig. Tidligere har man taget kartoflerne op i midten af oktober, og derfor kaldtes det, vi nu kender som efterårsferie, kartoffelferie. Men de våde efterår, vi har set en del til, har gjort, at det er en god idé at være tidligere ude med opgravningen. Vælg en solrig og gerne en blæsende dag. Læg en presenning, flade kasser eller lignende ud på jorden, hvor kartoflerne kan ligge og tørre i nogle dage, men lad dem ikke ligge længere end det, da de så bliver grønne og dermed giftige. Gem dem et mørkt og køligt sted (4-8 grader), fx i en jordkule, en kold kælder, et frostfrit udhus eller lignende.

5. Så hurtigvoksende afgrøder i køkkenhaven

Køkkenhaven i september er ikke kun til at rydde op og tænke på næste sæson. Du kan sagtens så afgrøder der, hvor tidligere afgrøder allerede er blevet høstet. Det er for eksempel et fantastisk tidspunkt til koriander, spinat og radiser. Også kål kan du få stor glæde af – ikke som store kålhoveder, men som bladgrøntsager (mikrogrønt) i salater og wok. Tag fx årets overskydende kålfrø og bland dem, så dem tæt i en række. Husk at holde jorden fugtig, hvis det bliver en tør periode, og du vil i oktober kunne fylde salatskålen med skønne kåblade som supplement til, hvad man kan købe i butikkerne. Også rucola og salat kan du dyrke på denne måde.

Også asiatiske bladgrøntsager trives i køligere perioder, så kender du ikke dem endnu, kan vi i Haveselskabet kraftigt anbefale dig at kaste dig ud i den kategori.

ET GODT HAVETIP Kornblomster, stolt kavaler, morgenfruer, valmuer og jomfru i det grønne er sommerblomster der er nemme at tage frø af. Høst frøene nu i september, så behøver du ikke købe nye frø til næste år og kan lave smukke buketter til både sig selv og din nabo. Kom frøene i kaffefiltre og skriv navn på. Frøene opbevares tørt, mørkt og kølig indtil næste forår.

Haveselskabet/Mia Stocholm
Deling af staude med spade.
Haveselskabet/Birgitte Borgensgaard
Asiatisk kål.
Haveselskabet/Frank Kirkegaard Billedet må alene anvendes i forbindelse med omtale af Haveselskabets aktiviteter. Billedet må ikke anvendes kommercielt eller i andre sammenhænge uden forudgående skriftlig aftale med Haveselskabet. Billederne må ikke manipuleres. Den pågældende fotograf skal altid krediteres i forbindelse med brug af billedet.
Dræbersnegleæg i haven.
Haveselskabet/Mia Stocholm Billedet må alene anvendes i forbindelse med omtale af Haveselskabets aktiviteter. Billedet må ikke anvendes kommercielt eller i andre sammenhænge uden forudgående skriftlig aftale med Haveselskabet. Billederne må ikke manipuleres. Den pågældende fotograf skal altid krediteres i forbindelse med brug af billedet.
Blomster i krukker.
Haveselskabet/Lotte Bjarke Billedet må alene anvendes i forbindelse med omtale af Haveselskabets aktiviteter. Billedet må ikke anvendes kommercielt eller i andre sammenhænge uden forudgående skriftlig aftale med Haveselskabet. Billederne må ikke manipuleres. Den pågældende fotograf skal altid krediteres i forbindelse med brug af billedet.
Kartoffelhøst i køkkenhaven
Ann Malmgren / Haveselskabet Billedet må alene anvendes i forbindelse med omtale af Haveselskabets aktiviteter. Billedet må ikke anvendes kommercielt eller i andre sammenhænge uden forudgående skriftlig aftale med Haveselskabet. Billederne må ikke manipuleres. Den pågældende fotograf skal altid krediteres i forbindelse med brug af billedet.

Hvem er Haveselskabet?

Haveselskabet er en NGO, der har til formål at fremme interessen og kendskabet til at dyrke have. Haveselskabets knap 30.000 medlemmer er lige så forskellige som deres haver – haveglæden den deler de. Nogen er til vildt pæn have, andre til køkkenhave. Haveselskabet har siden 1900 udgivet medlemsmagasinet HAVEN, der udkommer 10 gange om året. Læs mere og få masser af ny haveviden på haveselskabet.dk.

'Månedens plante' skal give sundere og mere robuste haver – og give haveejerne flere succesoplevelser14.8.2024 14:13:01 CEST | Pressemeddelelse

Danskerne er vilde med at plante nyt i haven, men alt for mange nye planter mistrives eller dør. Det vil tre af havebranchens erfarne aktører lave om på med projektet ’Månedens plante’, der skal give haveejerne sundere planter, som kan modstå dansk vejr og klima. Bag tiltaget står Danske Planteskoler, Danske Havecentre og Haveselskabet, som også slår et slag for at styrke dansk havekultur og gamle planter, som ellers risikerer at forsvinde.

Årets (nye) gang i haven: "Det er nu, du skal se, om haven skal have en hånd til at klare efterårets ekstreme vejr"5.8.2024 12:24:07 CEST | Pressemeddelelse

Klimaforandringerne har ændret årets gang i haven, og få ting er i dag, som da vi voksede op. Haveselskabet har derfor lavet en guide til, hvad du kan gøre måned for måned, nu hvor tommelfingerregler som at klippe hæk før Skt. Hans og beskære roser til dronningens fødselsdag ikke længere dur. Her får du inspiration til gode gøremål i haven i august.

Årets (nye) gang i haven ”Vi kører guld af sted på genbrugspladsen – lad hellere haveaffaldet blive i haven”1.7.2024 13:13:23 CEST | Pressemeddelelse

Haveselskabets 5 gode gøremål i haven i juli Klimaforandringerne har ændret årets gang i haven, og få ting er i dag, som da vi voksede op. Haveselskabet har derfor lavet en guide til, hvad du kan gøre måned for måned, nu hvor tommelfingerregler som at klippe hæk før Skt. Hans og beskære roser til dronningens fødselsdag ikke længere dur. Her får du inspiration til gode gøremål i haven i juli.

Årets (nye) gang i haven: ”Giv lugejernet et hvil og lad hækkesaksen ligge lidt endnu”3.6.2024 12:19:20 CEST | Pressemeddelelse

Haveselskabets 5 gode gøremål i haven i juni Klimaforandringerne har ændret årets gang i haven, og få ting er i dag, som da vi voksede op. Haveselskabet har derfor lavet en guide til, hvad du kan gøre måned for måned, nu hvor tommelfingerregler som at klippe hæk før Skt. Hans og beskære roser til dronningens fødselsdag ikke længere dur. Her får du inspiration til gode gøremål i haven i juni.