Regeringen giver nødvendig håndsrækning til grønne virksomheder

Regeringen forlænger den grønne investeringsstøtteordning til 2025. Det er nødvendigt i en situation, hvor Kina, USA og en del europæiske lande yder støtte til ny grøn produktion, mener Green Power Denmark. Men regeringen bør arbejde for, at der kommer fælles finansieringsløsninger i EU fra 2026 og frem.

Den grønne investeringsstøtteordning giver virksomheder, som producerer vind eller Power-to-X-teknologi, mulighed for at søge om statsstøtte, hvis de vil investere i nye produktionsfaciliteter i Danmark. Nu forlænger regeringen ordningen et år mere med 657 millioner kroner i 2025 til stor glæde for Green Power Denmark.

- I den ideelle verden er der ikke brug for statsstøtte. Men lige nu kæmper adskillige lande med hinanden om de grønne investeringer og arbejdspladser. Og hvis ikke Danmark tilbyder de samme vilkår, som virksomhederne kan finde andre steder, risikerer vi at tabe vækst og arbejdspladser, siger Jan Hylleberg, viceadm. direktør i Green Power Denmark.

I maj offentliggjorde regeringen resultatet af ansøgningsrunden i 2024. Fire virksomheder fik tilsagn om samlet 634 millioner kroner, og de planlægger at udvide produktionen eller etablere nye produktionsfaciliteter i Danmark for mere end fire milliarder kroner. I alt havde syv virksomheder ansøgt om over en milliard kroner i støtte.

- Det er en stor hjælp, at regeringen allerede nu melder ud, hvordan ordningen kommer til at se ud i 2025. Så ved virksomhederne, at der er gode muligheder i Danmark i stedet for at kigge til udlandet. Desuden er der tale om enorme investeringer i produktionsanlæg, der kan tage lang tid at forberede. I år har en af udfordringerne været, at ansøgningsfristen var meget kort, siger Jan Hylleberg.

Behov for fælles europæisk finansiering
Green Power Denmark havde foreslået regeringen at afsætte 1,5 milliarder kroner i 2025. Det skyldes, at der er et stort behov for at øge produktionen af grøn teknologi, men at mange virksomheder mangler kapital i den størrelse, der er brug for, fordi det i en årrække er gået langsomt med at opføre vindmøller og solceller.

- De fleste forventer, at det kommer til at gå stærkt med den grønne omstilling i de kommende år. Derfor har virksomhederne akut brug for at investere i ny produktionskapacitet, og det skal også kunne være i Danmark. Regeringen vil maksimalt yde 657 millioner i støtte næste år. Der bliver helt sikkert kamp om pengene, hvorfor vi håber på lydhørhed fra regeringen, hvis det ikke er nok, siger Jan Hylleberg.

Green Power Denmark havde gerne set justeringer af ordningen. For eksempel vil det være gavnligt at sænke det beløb, som virksomhederne som minimum skal søge om i støtte. Kravet er på 10 millioner kroner, og for at få adgang til de penge skal virksomhederne selv investere for næsten 67 millioner kroner. Det er mange penge for de mindre virksomheder.

I 2026 forventes den midlertidige lempelse af statsstøttereglerne i EU at ophøre. Green Power Denmark opfordrer regeringen til aktivt at arbejde for, at der kommer fælles europæiske finansieringsløsninger fra 2026 og frem.

- Det er ikke hensigtsmæssigt, at EU-landene konkurrerer med hinanden om virksomheder og arbejdspladser ved hjælp af statsstøtte. Vi bør i stedet stå sammen om at imødegå konkurrencen fra Kina og USA, siger Jan Hylleberg.

Green Power Denmark: Permanent forhøjet forskningsfradrag er godt for Danmark20.6.2024 09:54:40 CEST | Pressemeddelelse

Regeringen vil forhøje fradraget for forskning og udvikling til 120 procent. Fradraget gør det mere attraktivt for virksomhederne at investere i udvikling af nye grønne teknologier, som vi skal leve af i fremtiden. Men det er ærgerligt, at regeringen ikke bruger mere af det velvoksne råderum til et fradrag på 130 procent, som tidligere var den politiske ambition, mener Green Power Denmark.