50 danske klimaaktivister demonstrerer sammen med Greta Thunberg mod stor oliemesse i Stavanger

Den kommende uge afholdes den store oliemesse ONS24 i Stavanger, hvor 60.000 olielobbyister fra den globale fossilindustri mødes. Derfor er 50 klimaaktivister fra Den Grønne Ungdomsbevægelse taget dertil for at mødes med 50 aktivister fra andre nordiske lande, heriblandt svenske Greta Thunberg, for at protestere mod olieindustriens rolle i klimakrisen.

Foto: Extinction Rebellion

Ingen tillid til fossilindustriens »grønne tiltag«

2024 markerer 50-års jubilæet for oliemessen, der angiveligt har til formål at udbrede viden om "low-carbon" løsninger inden for energiindustrien. Alligevel samler konferencen intet mindre end 60.000 repræsentanter fra den fossile industri, sammen med norske politikere, kendte kunstnere, berømtheder og influencere. Hovedsponsorerne inkluderer oliegiganter som Shell, Total Energies og det statsejede norske olieselskab Equinor – virksomheder, som danske aktivister rejser for at protestere imod.

»Vi kan ikke stole på, at de selskaber, der har kendt til de fossile brændslers konsekvenser i over 50 år, og ovenikøbet arbejdet aktivt for at så tvivl om klimaforandringernes konsekvenser, pludselig vil prioritere liv og mennesker over profit. Problemet er, at Shell, Total og Equinor tidligere har gjort alt, hvad der stod i deres magt, for at benægte klimakrisen, og de har modarbejdet den nødvendige grønne omstilling, hvilket gør, at vi snart løber tør for tid.«

Emil Bejer-Pedersen, klimaaktivist i Den Grønne Ungdomsbevægelse

Stor koalition af nordiske klimaaktivister

På grund af den store bekymring for greenwashing på den indflydelsesrige oliemesse er mere end 100 aktivister fra flere forskellige lande og klimagrupper samlet i Stavanger. Over 50 danske aktivister har fyldt en fælles bus fra København og camperer nu uden for byens centrum. Den svenske klimaaktivist Greta Thunberg har også taget turen til Vestnorge, hvor hun i går deltog i en havblokade af et olieanlæg, der dagligt omsætter fossile brændsler for 400 millioner norske kroner. Om ugens aktioner mod de fossile virksomheder forklarer Greta Thunberg:

»Forskning viser, at olieindustriens handlinger fører til død og lidelse. Vi er privilegerede nok til at kunne reagere og til at kunne handle for at stoppe industrien. Derfor vælger vi at gøre det. Vi kan ikke bare sidde og se på. Alt, vi gør, spiller en rolle. Alle, som kan handle, må gøre alt, hvad de kan, for at forsøge at stoppe det her.«

Greta Thunberg, svensk klimaaktivist i Fridays for Future

Bred vifte af protestformer

Til daglig gør Den Grønne Ungdomsbevægelse sig ikke så meget i civil ulydighed og direkte aktioner mod udledende virksomheder. De unge arbejder frivilligt på mange forskellige måder, blandt andet med politikermøder, aktiv deltagelse i medier og den offentlige debat, klimamarcher, og de skriver  håbefulde bøger om deres visioner for en grøn, retfærdig fremtid. Men denne uge har de 50 unge aktivister planer om at deltage i mange forskellige protester og forstyrrende aktioner mod oliemessens deltagere.

»Vi er i en helt anden politisk kontekst end i Danmark. Her er vi oppe mod en ekstremt magtfuld og ressourcestærk global olieindustri. Vores stemmer er uendeligt små i sammenligning, og vi må gøre nogle helt andre ting for at blive set og hørt. Selvfølgelig vil vi også gå til oliemessen med den samme værktøjskasse af fredelige demonstrationer og politisk strategi, som vi har haft succes med i Danmark, men vi vil også være solidariske med de andre nordiske grupper, der til dagligt har meget hårdere kår for at få opmærksomhed og derfor deltage i aktioner for at forstyrre og blokere denne karikerede oliefest.«

Lea Wiggen Kramhøft, klimaaktivist i Den Grønne Ungdomsbevægelse

Emil Bejer-PedersenHenvendelser vedrørende ONS, Stavanger

Tlf:+45 61 60 88 34

Om Den Grønne Ungdomsbevægelse

Den Grønne Ungdomsbevægelse lancerer national kampagne op til EP-valget: EU-politik berører alle danskeres hverdag4.6.2024 11:30:34 CEST | Pressemeddelelse

I ni større danske byer kan man i denne uge finde Den Grønne Ungdomsbevægelses biodiversitetsbænke, der skal gøre opmærksom på, hvad Danmark står til at miste, hvis det grønne flertal i Europa-Parlamentet forsvinder efter valget den 9. juni. Bænkene kan findes i byerne Hillerød, Roskilde, Holbæk, Aarhus, Viborg, Vejle, Kolding, Fredericia og København og forestiller store snegle og bier, som er et par af de mange truede dyrearter, der er i fare, hvis det fremtidige parlament ikke fortsætter den grønne linje, der har kendetegnet parlamentet de seneste fem år.