Købmænd drukner i regler – der er behov for regelforenkling

I det seneste folketingsår 2023-2024 blev der vedtaget ti love og 73 bekendtgørelser, som påvirker den danske købmands dagligdag. Sammenlagt fylder de nye og ændrede regler omkring 155.000 ord.

Købmand fylder varer op i frugt- og grøntafdelingen
Købmand fylder varer op i frugt- og grøntafdelingen Keld Navntoft Ingen

Det viser en ny opgørelse fra De Samvirkende Købmænd. Opgørelsen understreger, hvor reguleret en hverdag de danske købmænd har og hele tiden skal forholde sig til for at drive deres forretning.

"Det er en stor udfordring for købmændene at holde sig ajour med de mange regler, der konstant ændres og udvides. Hver regelændring kræver, at købmanden eller deres rådgivere nøje vurderer, om den får betydning for butikkens drift," siger Jannick Nytoft, adm. direktør for De Samvirkende Købmænd.

Regelmængden betyder, at hver 20. lov og hver 15. bekendtgørelse fra Folketinget har potentiale til at påvirke købmandens hverdag direkte. De Samvirkende Købmænd pointerer, at selvom regulering er nødvendig for at sikre forudsigelighed herunder fødevaresikkerheden og et godt arbejdsmiljø, så er der også behov for at sikre, at reglerne ikke går for vidt og spænder ben for den daglige drift.

De Samvirkende Købmænd opfordrer derfor til en politisk målsætning om at reducere virksomhedernes administrative byrder med 25 pct., og til en styrkelse af regelforberedelsen gennem bedre konsekvensvurderinger og høringsprocesser.

"Vi risikerer, at vores købmænd drukner i unødige paragraffer, der ikke skaber værdi. Derfor er det afgørende at fjerne overflødige regler og sikre, at nye regler kun indføres, når det er nødvendigt," lyder det fra Jannick Nytoft.

De Samvirkende Købmænd foreslår derfor at:

• der bør indføres en politisk målsætning om at reducere virksomhedernes administrative byrder med 25 pct.

• regelforberedelsen bør styrkes og gøres mere gennemsigtig f.eks. gennem mere gennemsigtige konsekvensvurderinger og styrkede rammer for arbejdet med høringssvar

• der bør arbejdes for at skabe en bedre evalueringskultur, når det kommer til eksisterende regler – f.eks. gennem en øget brug af solnedgangsklausuler