Seniorpension har overhalet efterlønnen indenom

Seniorpensionen er populær blandt danskerne, og næsten 30.000 danskere er nu på ordningen, som dermed har overhalet efterlønnen. Udviklingen understreger behovet for, at eventuelle reformer af pensionssystemet ser på tværs af både offentlige ordninger og private arbejdsmarkedspensioner, mener forsikrings- og pensionsbranchen.

Både efterlønnen og Arne-pensionen (tidlig pension) har de seneste år været højt på dagsordenen i den offentlige debat. I al stilfærdighed er det dog seniorpensionen, som på kun fire år er blevet den mest populære ordning for tidlig tilbagetrækning blandt danskere. Flere end 29.000 danskere er nu på seniorpension, mens ca. 26.000 er på efterløn. Det fremgår af nye tal fra Jobindsats.

- Der har været gang i pensionsdebatten på det seneste – og med rigtig god grund, for den økonomiske tryghed i alderdommen er så vigtig for danskerne. Netop derfor er det også vigtigt, at politikerne tænker langsigtet og på tværs af de mange ordninger, siger adm. direktør i brancheforeningen Forsikring & Pension Kent Damsgaard.

Han peger på, at der samlet set nu er 68.000 danskere på tidlig tilbagetrækning, når man ser på seniorpension, efterløn og Arne-pensionen.

- Det er mildest talt en markant udvikling i tilgangen til seniorpensionen, og det endda samtidig med, at vi ser rekordmange ældre i job – også efter folkepensionen. Det tyder på, at der er et stort potentiale for at gøre overgangen fra arbejdsliv til pension mere fleksibel for seniorerne, så flere kan fortsætte i job, hvis de kan og vil, siger Kent Damsgaard.

Han opfordrer politikerne til at undgå nye knopskydninger på pensionssystemet og sikre forudsigelighed om eventuelle ændringer.

- Der er mange spændende politiske forslag i øjeblikket til både nye pensionsordninger og markant reformer af vores pensionssystem. Det er kun godt. Men jeg vil på det kraftigste opfordre til at se på pensionssystemet som helhed – f.eks. i regi af en arbejdslivskommission - så vi ikke ender med endnu flere ordninger og regler, som danskerne skal navigere i, siger Kent Damsgaard.

F&P: Lempelse af velfærdsforliget bør samtænkes med bedre rammer for pensionsopsparing13.8.2024 20:04:29 CEST | Pressemeddelelse

Socialdemokratiet lægger op til at indføre en mere lempelig indeksering af danskernes folkepensionsalder, efter den i 2025 justeres til 70 år i 2040 og frem. Det er en politisk beslutning, hvad folkepensionsalderen skal være. En mere lempelig indeksering af pensionsalderen i fremtiden vil med danskernes stigende levealder dog stille endnu større krav til danskernes egen pensionsopsparing, understreger F&P.