Høringssvar - nedsættelse af bo- og gaveafgiften

Finans Danmark har afgivet høringssvar til Skatteministeriet.

Finans Danmark bifalder, at der er indgået en aftale, som medfører en nedsættelse af arve- og gaveafgifter. Arveafgifter medfører på linje med kapitalskatter forvridninger, der har negative virkninger på samfundsøkonomien – det gælder opsparing og arbejdsudbud. Arveafgifter reducerer således afkastet af, at arvelader i livsforløbet skaber og fastholder værdier.

I relation til det konkrete forslag om nedsættelse af bo- og gaveafgiften bemærker vi, at Finans Danmark foretrækker en ensartet nedsættelse af bo- og gaveafgiftssatser for alle typer af aktiver. Det gælder erhvervsmæssige, finansielle og andre typer aktiver.

En ensartet boafgiftssats for alle typer af aktiver skaber de bedste vilkår for en neutral beskatning til fordel for samfundsøkonomien og de enkelte familier. Hertil kommer, at den i lovforslaget indeholdte nedsættelse af bo- og gaveafgiftssatsen fra 15 til 10 procent ved overdragelse af erhvervsvirksomheder til et nært familiemedlem stiller krav om, at der genindføres komplicerende afgrænsningsregler, jf. lovforslaget.

Vi finder det hensigtsmæssigt, at søskende fra 2027 inkluderes i kredsen af nærtstående familiemedlemmer i relation til gaveafgiftsreglerne. At søskende fremover – uanset om de modtager arv eller gave fra en søster eller bror – alene vil skulle betale 15 pct. i gave- eller boafgift sikrer bedre vilkår for overdragelse af værdier på det tidspunkt, der er mest hensigtsmæssigt ud fra familiens prioriteringer.

Vi finder det fordelagtigt, at lovforslaget indeholder et retskrav på en skematisk værdiansættelse ved opgørelsen af bo- og gaveafgiften ved generationsskifte af en erhvervsvirksomhed.

Finans Danmark har derudover afgivet en række specifikke bemærkninger til udkastet til lovforslaget.

Læs høringssvar (finansdanmark.dk)