Invitation til seminar: Hvordan får vi flere elever med migrantbaggrund til at blive en del af fremtidens ældrepleje?
Aarhus Universitet og VIVE inviterer til seminar d. 29. august på Aarhus Universitet, hvor forskere vil præsentere den nyeste viden om, hvordan vi kan understøtte, at flere herboende migranter uddanner sig som social- og sundhedsprofessionelle og får et job i ældreplejen
Hver anden social- og sundhedshjælperelev og hver fjerde social- og sundhedsassistentelev i Danmark er født og opvokset uden for Danmark, og blandt andet sproglige vanskeligheder gør, at en del af dem har svært ved at færdiggøre deres uddannelse. I forskningsprojektet Fra Migrant til SOSU-aspirant (MIGSOSU) har VIVE i samarbejde med Aarhus Universitet undersøgt, hvordan man i højere grad kan sikre, at flere elever færdiggør deres uddannelse og efterfølgende ønsker at arbejde i ældreplejen.
- For at sikre en succesfuld uddannelse og et godt arbejdsliv for elever og medarbejdere med migrantbaggrund er der brug for viden om, hvilke udfordringer og barrierer de møder i hverdagen. Netop det har vi undersøgt i projektet, og det er de resultater, vi vil præsentere på seminaret, siger Sara Lei Sparre, seniorforsker hos VIVE.
Fremskrivninger viser, at der i 2035 vil mangle mindst 15.000 faglærte social- og sundhedsmedarbejdere.
Ny app kan støtte elever
Projektet har ført til ni anbefalinger til arbejdspladserne, så ledere, oplæringsvejledere og kolleger bedre kan støtte eleverne under oplæringen. Til konference vil forskerne også introducere en ny app, der kan hjælpe eleverne med sprogvanskeligheder.
- Vi har i samarbejde med Alexandra Instituttet udviklet SOSU Appen, som kan hjælpe eleverne i plejesituationer, når de taler med borgerne, og med at finde de rigtige ord for de enkelte kropsdele. I appen kan eleverne også få hjælp til fagsprog og forkortelser, siger Johanne Korsdal Sørensen, projektudvikler på MIGSOSU på Aarhus Universitet.
Seminaret finder sted den 29. august 2024 fra kl. 10-15.30 på Aarhus Universitet (Høegh-Guldbergs Gade 6B, bygning 1630).
Læs mere om projektet Fra Migrant til SOSU-aspirant: https://cas.au.dk/om-instituttet/afdelinger/antropologi/samarbejde/mantra/samarbejder/migsosu
Projektet er støttet af Innovationsfonden.
Pressetilmelding: https://arts.conferencemanager.dk/?eventcode=tilmsam234
Kontakter
Sara Lei Sparre
seniorforsker – Arbejde og ældre - VIVE
Mobil: +45 40 42 77 95
Mail: sals@vive.dk
Johanne Korsdal Sørensen
Strategisk fundraiser og projektudvikler – Aarhus Universitet
Mobil: +45 21 30 17 87
Mail: jks@cas.au.dk
Jakob Fredslund
Senior Solution Architect - Alexandra Instituttet
Mobil: +45 28 93 91 28
Mail: jakob.fredslund@alexandra.dk
Følg pressemeddelelser fra Aarhus Universitet: Arts
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Aarhus Universitet: Arts
Ny forskningsoversigt: AI kan understøtte læring – men ikke erstatte underviseren16.12.2024 10:47:36 CET | Pressemeddelelse
Med lanceringen af Chat GPT i 2022 blev generativ AI allemandseje på rekordtid, og den nye teknologi er allerede i gang med at vende op og ned på vores uddannelser. En ny forskningsoversigt fra DPU, Aarhus Universitet i e-bogsserien Pædagogisk indblik har gennemgået 141 internationale forskningsstudier fra årene 2018-2024 om brugen af Chat GPT og andre AI-chatbots på videregående uddannelser og giver indblik i både pædagogiske muligheder og udfordringer i den nye teknologi.
Ny international undersøgelse: Skellet mellem drenge og piger vokser markant i matematik4.12.2024 10:51:25 CET | Pressemeddelelse
En ny rapport fra DPU, Aarhus Universitet, kortlægger resultaterne fra den danske del af den internationale TIMSS-undersøgelse af 4. klasseelevers kompetencer i matematik og natur/teknologi. I matematik er forskellen mellem drenge og piger fordoblet i forhold til tidligere undersøgelser.
Hvordan har udbredelse af internettet forandret barndommen?3.12.2024 12:59:00 CET | Pressemeddelelse
Forældre, politikere, forskere, lærere diskuterer ofte og i forskellige sammenhænge deres bekymringer over, hvordan nettet påvirker børn og unge. ”Men faktisk ved vi meget lidt om den måde, det tidlige internet har formet de måder, børn bruger digitale medier på i dag,” lyder det fra Helle Strandgaard Jensen, lektor i historie på Aarhus Universitet, der med en ny ERC-bevilling nu får mulighed for at gøre os klogere på forandringen af barndommen med udbredelsen af internettet.
Katrine Frøkjær Baunvig ny professor i Grundtvigforskning27.11.2024 10:17:16 CET | Pressemeddelelse
Aarhus Universitet styrker Grundtvigforskningen med Katrine Frøkjær Baunvig som ny professor fra den 1. december 2025. Hun vil kombinere klassisk humanistisk forskning med avanceret teknologi for at skabe nye perspektiver på Grundtvigs forfatterskab og digital kulturarv.
Ny international undersøgelse: Danske skoleelevers IT-kompetencer er blevet markant dårligere12.11.2024 11:39:16 CET | Pressemeddelelse
Siden 2018 er danske 8.-klasseelevers digitale kompetencer blevet væsentligt dårligere. Det viser hovedresultaterne fra ICILS 2023, en omfattende international undersøgelse af teknologiforståelse blandt skoleelever verden over.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum