Massiv interesse for gratis lån af elbiler – Andel melder udsolgt på alle 100 elbiler på få timer og fordobler puljen af elbiler

Interessen for at prøve en elbil er overvældende og overraskende stor. Torsdag morgen lancerede energi- og fibernetkoncernen Andel et tilbud om gratis lån af elbil i to døgn. Der gik kun et par timer, så var alle biler reserveret.

Andel har netop lanceret en ny holdningskampagne, ”Fossilbiler hører ikke hjemme i en grønnere fremtid”. Ambitionen er at skabe debat om modstanden mod elbiler og få flere danskere til at vælge elbilen som deres næste bil.

Udlån af elbiler er et element i kampagne, og for at imødekomme den store interesse fordobler Andel indsatsen, så endnu flere får mulighed for gratis at afprøve livet som elbilbilist i to døgn. Den nye pulje af elbiler udlånes ligeledes efter først-til-mølle-princippet. Sitet genåbner for booking den 30. august og bilerne vil være tilgængelige fra den 10. september.

”At skifte fra fossil- til elbil er noget af det mest effektive, vi kan gøre som privatpersoner for at reducere vores CO2- udledning. Så vi er jublende glade for, at der er så mange, der gerne vil prøve livet som elbilist”, siger Rikke Trikker, kommunikationsdirektør i Andel.

1 elbil pr. husstand
Det er via Europcars 30 danske stationer, man kvit og frit kan reservere en elbil, som reserveres via andel.dk/fossilforandring, og det er mellemstore elbiler, som fx Cupra Born, Tesla Model 3 eller Skoda Enyaq, der er til rådighed. Med elbilen følger en ladebrik fra Andels datterselskab Clever, så man frit kan benytte sig af det nemt tilgængelige og landsdækkende ladenetværk i perioden. I ’tanken’ er der 600 gratis kilometer.

Det haster med at parkere fossilbilerne i fortiden
I mere end 100 år har fossilbiler domineret som danskernes foretrukne transportmiddel i Danmark. Det er alt for lang tid, og Europarådet og -Parlamentet har med virkning fra 2035 vedtaget et stop for nysalg af biler, der udleder CO2. Så det haster med at få parkeret benzin- og dieselbilerne i fortiden, hvis vi vil skabe en grønnere fremtid, siger Andel i en ny holdningskampagne.

Supplerende – milliardinvestering i infrastruktur til elbiler
Andel har siden 2009 investeret massivt i opbygning af et stærkt dansk ladenetværk og attraktive kundeløsninger via sit datterselskab Clever. De seneste 10 år har Andel investeret 3,1 mia. kr. i særlig udbygning af ladeinfrastrukturen. Da Andel i 2018 overtog aktiemajoriteten (94,9 procent) i Clever, var andelen af elbiler en promille af den samlede bilflåde. I august 2024 udgør elbiler 9,8 procent af den samlede bilflåde.

Alene i 2024 investerer Andels datterselskab Clever en milliard kr. bl.a. i ny udbygning af det danske ladenetvæk og opførelsen af store lynladestationer i blandt andet Kolding, Lumsås og Næstved.

Yderligere oplysninger:

Pressechef Morten Kidal
mkl@andel.dk

Andel er Danmarks ledende energi- og fibernetkoncern. Vi er et andelsselskab ejet af 400.000 andelshavere i form af private husstande og virksomheder i Nordvest-, Midt- og Sydsjælland, Lolland-Falster og øerne. Vi tager ansvar for at skabe en fælles fremtider og er en del af ambitiøs grøn omstilling, når vi investerer i havvindmøller, ladeinfrastruktur og visionære, kunderettede energiløsninger.

Vi har 2,8 millioner kundeforhold og via vores datterselskaber, Andel Energi, Clever, Energi Danmark, Fibia og netselskaberne Cerius og Radius, giver vi dig markedets bedste energiløsninger og den skarpeste kunderådgivning.

Andel beskæftiger ca. 2.300 kolleger og har hovedsæde i Svinninge samt primære lokationer i Ballerup, Haslev og Virum. I 2022 var koncernens omsætning på 369,1 mia. kr.

Andel i nyt partnerskab om udvikling af solcelleparker30.5.2024 07:00:00 CEST | Pressemeddelelse

Hvis vi skal nå i mål med den grønne omstilling, er der brug for flere vindmøller og solceller, som kan producere masser af vedvarende energi og gøre os uafhængige af fossile brændsler. Sådan lyder ambitionen hos energi- og fibernetkoncernen Andel, der indgår et nyt partnerskab om solcelleparker rundt om i landet. Den første solcellepark skal ligge ved Vordingborg, og etableringen starter i 2025.

Få del i overskud fra Andel – sidste frist for udbetaling nærmer sig21.5.2024 13:20:28 CEST | Pressemeddelelse

Til og med den 31. maj kan borgere, der bor, har sommerhus eller virksomhed i Nordvest-, Vest-, Midt-, Sydsjælland eller Lolland-Falster og øerne få del i energi- og fibernetkoncernen Andels overskud fra 2022. Der er helt ekstraordinært afsat 850 mio. kr. og midt i maj har flere end 300.000 andelshavere hver fået 2.500 kr. Andel håber på, at endnu flere vil registrere sig, så alle pengene bliver udbetalt.