14 hunde hentet fra tragisk dyreværnssag

Det fortsætter med store dyreværnssager hos Dyreværnet. Den 20. maj 2014 fik foreningen overdraget hele 60 hunde fra en oprindelig dyreværnssag. Nu er 14 hunde afhentet af Dyreværnets udrykningsleder fra en ejendom på Lolland.
Det er tydeligt at se, at denne pelsbold ikke er på toppen. Men det kommer den snart.

13 pekingesere og 1 mops. Så mange hunde er hentet af Dyreværnets udrykningsleder fra en ejendom på Loallnd efter en anmeldelse om misrøgt tikkede ind hos foreningen.

De 14 hunde er i meget dårlig stand og kort tid efter ankomst til internatet, blev to af dem aflivet. Dyrlægerne er nu ved at undersøge hver enkelt af de resterende hunde grundigt, og indtil deres vurdering ligger klar, er skæbnen fortsat uvis for mange af de tilbageværende 12 hunde. Flere af dem skal have omfattende øjenoperationer, mange af dem har brok og deres tænder er i så dårlig stand, at der skal operationer til, for at hundene igen får et godt liv.

Men humøret hos de mange hunde fejler intet. Allerede dagen efter deres ankomst til internatet blomstrede de op og nød, at de nu kunne komme i løbegård og få græs under poterne. En ny oplevelse for de mange misrøgtede hunde.

- Denne her sag er i sandhed tragisk, fortæller Nina Amdi Carlsen, der besøgte adressen med de mange hunde og oplevede, hvordan forholdene var. - Endnu engang ser vi, at ejer i bund og grund elsker sine hunde, men simpelthen ikke magter opgaven. Jeg var virkelig trist, da vi kørte derfra over endnu engang at kunne konstatere, at man i dagens Danmark kan bo under sådanne forhold uden at myndighederne griber ind, fortsætter en tydelig berørt Nina:

- I disse situationer SKAL jeg have fokus på dyrene, så derfor er jeg lettet over, at det lykkedes os at få hundene fjernet. Men besøget har helt klart gjort indtryk på mig, siger den ellers garvede udrykningsleder.

På nuværende tidspunkt er de 12 hunde ikke overdraget til Dyreværnet og vil derfor ikke blive sat til adoption før ejerskabet er afklaret. Men de vil alle blive behandlet, medicineret, klippet, aktiveret og kælet med, som alle andre hunde fra dyreværnssager.

- Jeg håber inderligt, at der hurtigt vil komme en afklaring på, hvad der skal ske med hundene. De har fortjent at komme videre i livet og ud i nye trygge hjem. Det skal vi nok få fundet til dem, når den tid kommer, slutter den fortravlede udrykningsleder inden hun endnu engang kører af sted i Dyreværnets ambulance. Denne gang går turen til dyrlægen med tre af de misrøgtede hunde.

En af hundene hos dyrlægen med udrykningsleder Nina Amdi Carlsen.
Hundenes pels er så sammenfiltret, at det er smertefyldt for hundene at bevæge sig.
Nogle af de 14 hunde, som Dyreværnet har hentet fra en anmeldt adresse.

Dyreværnet, som blev stiftet i 1898, er en af Danmarks ældste dyreværnsforeninger. Foreningen driver Danmarks største internat, som er beliggende på Islevdalvej i Rødovre. Dyreværnet har, som den eneste dyreværnsforening i Danmark no kill-politik, og alt sættes ind på at redde ethvert dyr fra aflivning. Dyreværnet modtager dyr fra både Politi og Falck, der ofte anbringer både hunde og katte på internatet. Disse kan komme ind som hittedyr eller i forbindelse med dødsfald, fogedsager, indlæggelser eller fængselsophold. Private kan også indlevere deres dyr til internatet. Dyreværnet kører desuden på dyreværnssager året rundt.